آهنگساز صاحب اثر است نه خواننده!

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

علی رضوی: وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی روزهای پرخبر و البته پرحاشیه‌ای را می‌گذراند. برف‌خوانی به آهنگسازی علی قمصری، تازهترین آلبومی است که از او انتشار یافته که مورد استقبال قرار گرفته است. از طرفی بحث‌های بسیاری در مورد آواز این کار وجود. عده‌ای تصور می‌کنند اجرای محمد معتمدی در کنسرت ۸۸ این اثر بیشتر با حال و هوای آن سازگار بود و بعضی هم معتقدند که وحید تاج اجرای بسیار خوبی را در این آلبوم داشته. با وحید تاج در مورد تجربه حضور در این آلبوم گفت و گو کرده‌ایم.

  • برف‌خوانی اولین همکاری شما با علی قمصری بود. این همکاری چگونه شکل گرفت؟

آقای قمصری آهنگساز جوان و کاربلدی است. قبلا هم من کارهای ایشان را با خوانندگان دیگر دیده بودم و دنبال می‌کردم. با این تصویری از کارهای ایشان داشتم کار را شنیدم و خوشم آمد و ارتباط خوبی برقرار کردم. اما نکته جالب‌تری که من را جذب این کار کرد و به نظرم با کارهای دیگر بازار و همچنین کارهای دیگری که علی قمصری کرده بود تفاوت داشت، روایی بودن اثر بود. انسجام خوبی هم در این روایت کردن وجود داشت. یک ویژگی دیگر برف‌خوانی این است که هرکسی می‌تواند آن را گوش کند و برداشتی متفاوت داشته باشد.

  • چهارسال پیش و پیش از شما این کار را با صدای محمد معتمدی در اجرای تالار وحدت و بعدها در کلیپ‌های تصویری که از این برنامه انتشار یافت دیدیم. شما اجرای برف‌خونی آقای معتمدی را دیدید؟

نه متاسفانه.

  • به هرحال هزاران نفر برف‌خوانی را با صدای محمد معتمدی به صورت زنده یا در فضای مجازی دیده‌اند. آیا تا به حال مورد مقایسه قرار گرفته‌اید و حتی خودتان خواستید که مقایسه شوید؟

برف‌خوانی با صدای آقای معتمدی را هنوز هم گوش نکردم. فقط خبرهاش را شنیدم و دنبال کردم. من اعتقاد دارم نمی‌توان این‌ها را با هم مقایسه کرد. کما اینکه هرکدام از ما جوان‌ترها کاری را خوانده‌ایم که ممکن است آقای شجریان هم خوانده باشد. پس اینجا هم ممکن است مقایسه‌ای در ذهن مخاطب به وجود بیاید. من شخصا صدای آقای معتمدی را بسیار دوست دارم و حقیقتش این است که ما دوست‌های خوبی هم هستیم. خارج از همه حاشیه‌هایی که این چند وقت پیش آمده. این حاشیه‌ها هم بخشی مربوط به مردم و بخشی مربوط به رسانه‌ها می‌شود. اگرنه هر کسی صدای خاص خودش را دارد و دوست دارد کار خودش را انجام دهد. خارج از فضای حرفه‌ای هم با هم ارتباط داریم.

  • بالاخره شما کاری را خواندید که قبلا خواننده دیگری آن را خوانده است. ناخودآگاه در مقام مقایسه قرار می‌گیرید. شما قبل از اینکه این کار را بخوانید با آقای معتمدی صحبتی داشتید یا تا به حال واکنشی از ایشان یا مخاطبان در این رابطه گرفته‌اید؟

ببینید این اتفاق قبلا هم افتاده است. یک مثال برایتان می‌زنم. «ایران ای سرای امید» که ساخته آقای لطفی است و آقای شجریان برای اولین بار آن را خوانده‌اند، بعدها دوباره آقای ناظری بازخوانی کردند و بارها و بارها هم پخش شده است. آقای ناظری کار اشتباهی انجام دادند؟ صاحب اثر کیست؟ اگر من کاری را ساخته باشم و از آقای قمصری خواهش کنم که تار آن را بنوازند و بعد نوازنده دیگری هم بیاید و تار آن مجموعه را بزند، سبب بر این نمی‌شود که کار برای آقای قمصری است. در واقع اثر متعلق به آهنگساز است. از آنجایی که در کشور ما خواننده بیشتر به چشم می‌آید و بیشتر دیده می‌شود اینطور برداشت‌هایی هم طبیعی است.

  • با این حال خواننده نقش مهمی در شنیده شدن و کیفیت اثر دارد.

به هرحال آهنگساز و صاحب اثر آقای قمصری می باشند. ایشان تصمیم گرفتند یک زمانی این کار را با دوست عزیزم آقای معتمدی کنسرت بدهند و بنا به دلایلی که بنده نمی‌دانم و بسیار تمایل نداشتم بدانم، آلبوم را با صدای ایشان ضبط نکردند. ما باید به تفکر ایشان احترام بگذاریم. ممکن است دوتا هنرمند امروز بخواهند با هم کار کنند اما فردا نه. این سبب بر این نمی‌شود که بخواهیم یک خواننده‌ای را نفی کنیم و دیگری را اثبات. قطعا برف‌خوانی آقای معتمدی هم کار خوب و شایسته‌ای است اما به نظرم مقایسه آن‌ها درست نیست.

  • همکاری شما با آقای قمصری ادامه خواهد داشت؟

صحبت‌هایی برای یک کار تازه انجام دادیم که البته الان فقط در حد صحبت است. هم برای کنسرت و هم برای ضبط آلبوم. اما هنوز جزییات هیچکدام مشخص نیست.

منبع: موسیقی ما


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.