آیا آمریکا و کره شمالی در حال آشتی هستند؟

چهارشنبه ۱۱ مرداد – ۰۸:۳۷:۴۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

گزارش خبری تحلیلی آریا؛

بزرگنمایی:  

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که نام کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کرده است .
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری ممتاز،   به نظر می رسد هدف وزارت خارجه آمریکا از این اقدام ، ایجاد اعتماد در رهبران کره شمالی در مورد مواضع و سیاست های واشینگتن در شبه جزیره کره است . همین جمعه پیش بود که سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی ، از دستگیری گروهی تروریست در این کشور خبر داد که به گفته وی ، تحت فرماندهی واشینگتن و سئول قصد داشتند با انفجار بمب ، چند مجسمه از رهبران کره شمالی را منهدم کنند .
 با استناد به ورود گروه تروریستی مذکور ، مقام های کره شمالی از آمریکا خواستند به رفتار دشمنانه خود با پیونگ یانگ پایان دهد.
 به گفته این مقام ها ، تا آمریکا در دشمنی خود با کره شمالی تجدید نظر نکند ، صلح پایدار در شبه جزیره کره برقرار نخواهد شد . به گفته سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی ، دشمنی ادامه دار آمریکا چاره ای جز بازنگری در رویکرد هسته ای را پیش روی پیونگ یانگ قرار نداده است .
 اظهارات این دیپلمات کره شمالی به نوعی تهدید محسوب می شود. این تهدید در زمانی مطرح شد که نرمش هایی در مواضع هسته ای کره شمالی دیده شده بود. در اوائل ماه جولای پیونگ یانگ اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای آزمایش هسته ای ندارد. این موضوع ، به نوعی اعلام تعلیق برنامه هسته ای این کشور محسوب می شد. نرمش مورد نظر در مواضع هسته ای پیونگ یانگ ، بخشی از سیاست پیچیده و دوگانه رهبران کره شمالی در مورد تحولات اخیر شبه جزیره کره محسوب می شود. رهبران کره شمالی در ماه آوریل سال جاری برای اولین بار قانون اساسی کره شمالی را اصلاح کردند .
در این اصلاحیه کره شمالی یک قدرت هسته ای خوانده شده است . از اینرو بر اساس قانون اساسی کره شمالی ، مقام های پیونگ یانگ موظف می شوند به عنوان نمایندگان یک قدرت هسته ای با دولت های خارجی درمورد برنامه هسته ای این کشور وارد مذاکره شوند . مذاکرات شش جانبه که به جز هر دو کره ، آمریکا ، چین ، روسیه و ژاپن را نیز در بر می گیرد ، از مدتی پیش به حال تعلیق درآمده است . کره جنوبی و آمریکا با مانور مشترک نظامی گسترده خود تلاش کردند پیونگ یانگ را تحریک کنند و روند مذاکرا ت را دوباره به جریان اندازند . به نظر می رسد که این روش موثر بوده است . زیرا پس از واکنش های اولیه کره شمالی به این مانور که تند و تهدید آمیز بود ، عنصر آشتی جویی به سخنان مقام های کره شمالی راه یافت .
 از شواهد آن هم دعوت روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی از آمریکا برای پایان دادن به دشمنی با پیونگ یانگ است . آمریکایی ها نیز به این آشتی جویی پاسخی عملی دادند و کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کردند . حال آمریکایی ها منتظر برداشتن گام بعدی برای اصلاح روابط از سوی مقام های کره شمالی هستند ، زیرا آمریکایی ها معتقدند که امتیاز بزرگی به پیونگ یانگ داده اند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۱۱۸۴۰۱۵۲۹۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.