آیا قندهای طعم‌دار خاصیت دارند؟

قند حبه‌ای خرما، نعنا، زعفران، دارچین، لیمو عمانی و میوه‌ای از جمله قندهای طعم‌داری است که به دلیل تنوع در مزه و رنگ، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛چند سالی است که نسل جدیدی از قندهای حبه‌ای وارد بازار شده است. قند حبه‌ای خرما، نعنا، زعفران، دارچین، لیمو عمانی و میوه‌ای از جمله قندهای طعم‌داری است که به دلیل تنوع در مزه و رنگ، نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.قندهایی با طعم اسانس

قندهایی که این روزها به صورت فله‌ای و خارج از نظارت تهیه می‌شود، اغلب حاوی رنگ و اسانس است. پایه اصلی قندهای طعم‌دار مانند قند سفید حبه از شیرابه نیشکر و چغندر قند پس از طی مراحلی استخراج شده و تنها تفاوت آن با قند سفید در مواد یا ترکیباتی است که به‌عنوان طعم و رنگ به آن افزوده می‌شود. حال اگر رنگ و اسانس اضافه شده به این قندها شیمیایی باشد، هیچ خاصیتی را نمی‌توان به آن نسبت داد.

قند و شکر در مراحل تصفیه مواد فیبری یا به اصطلاح سیستم اطلاع دهنده خود را از دست می‌دهند. به این معنی که هرگاه شما خرما، عسل یا شیره زیادی میل کنید بعد از مدت کوتاهی احساس تهوع و دل‌زدگی از مواد شیرین را خواهید داشت. در صورتی که در مورد قند و شکر به دلیل آن که علائم اطلاع دهنده طی مراحل تصفیه از ترکیبات آن‌ها خارج می‌شود، می‌توانید مقدار زیادی از آن را بخورید بدون آن که حتی از مصرف چنین حجمی حالت دل‌زدگی احساس شود.قندهای رنگی؛ دشمن کلیه و کبد

رنگ‌های شیمیایی به دلیل جذابیت بیشتر و ارزان‌قیمت بودن، بیشتر مورد استقبال تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد. در واقع نمی‌توان گفت که فقط قندهای طعم‌دار فله‌ای حاوی مواد رنگی یا اسانس‌های سنتزی است. اغلب کارخانجات صنعتی نیز در محصولات فرآوری شده خود از این نوع مواد افزودنی، در حد مجاز و کنترل شده و طبق استانداردهای ملی استفاده می‌کنند.

با این حال، استفاده بیش از حد از خوراکی‌های رنگی در یک زمان یا مصرف مستمر آن در طولانی‌مدت توصیه نمی‌شود. اغلب افزودنی‌های سنتزی روی دو سیستم سم‌زدای بدن ـ یعنی کلیه و کبد ـ بیشتر از سایر اندام‌ها تاثیر سوء دارد و شدت تاثیر آن در کودکان، زنان باردار و سالمندان بیشتر از گروه‌های دیگر است.

طبق تحقیقات انجام شده، تاثیر رنگ‌های شیمیایی بر بدن به گونه‌ای است که می‌تواند با تکثیر بیش از اندازه سلول‌ها در بلند‌مدت، موجب ایجاد انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم شود و زمینه ابتلا به سرطان را فراهم سازد. اختلالات رفتاری، واکنش‌های شدید آلرژیک، بیش‌فعالی، عقب‌افتادگی ذهنی و سقط جنین از پیامدهای خطرناک استفاده از این نوع خوراکی‌هاست.

تاسف‌بارتر آن که برخی رنگ‌های افزوده شده به تنقلات یا قندهای فله‌ای طعم‌دار غیرخوراکی بوده و در صنعت برای رنگ کردن پارچه و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه:خوب است بدانید کسانی که حداقل ۲ بار در روز چای بسیار شیرین می‌نوشند تا ۹۰ برابر خطر بروز  مشکلات اختلال در رشد سلول‌های مغز و بروز مشکلات ذهنی و بیش فعالی به ویژه در کودکان و نوجوانان شود که  در آن‌ها افزایش می‌یابد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.