آژانس و ایران جمعه مذاکره می‌کنند/ گفت​وگوی اشتون و جلیلی، اوایل شهریورماه

خبرگزاری رویترز گزارش داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تایید کرد که روز جمعه با مقامات ایران در محل نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین دیدار خواهد کرد. پیش از این بیانیه رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده بود که انتظار می‌رود دو طرف روز جمعه با یکدیگر مذاکره کنند.

این گفت‌و‌گوها با حضور مقامات عالی رتبه آژانس درست چند روز پیش از آن برگزار می‌شود که آژانس گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر سازد.

رویترز افزود که این دیدار و مذاکره فرصتی است تا در صورتی که ایران اجازه دسترسی به سایت‌ها، افراد و اسناد مورد تقاضای آژانس را فراهم سازد، بر محتوای گزارش فصلی آژانس تاثیر گذارد. با این حال دیپلمات‌های غربی گفتند که انتظار ندارند پیشرفتی در این نشست حاصل شود. رویترز به نقل از تحلیلگران مدعی شد: که احتمال می‌رود ایران از این مذاکرات برای به دست آوردن اهرمی در مذاکراتش با گروه موسوم به ۱+۵ استفاده کند. این گروه متشکل از آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان است.

در عین حال خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس نیز گزارش داد: آژانس اعلام کرده است که نشست روز جمعه « برای حل مسایل مربوط به برنامه هسته‌یی ایران » برنامه ریزی شده است. این خبرگزاری به نقل از دو دیپلمات عالی رتبه با اتکا به تصاویر ماهواره‌ای در گزارشی از وین مدعی شد که ایران در مراحل پایانی «پاک‌سازی» سایت پارچین قرار دارد. حال آنکه تهران هرگونه فعالیت مرتبط با برنامه هسته‌یی در پارچین را تکذیب کرده است.

گفتنی است کاترین اشتون و سعید جلیلی اوایل شهریور (اواخر اوت) درباره آخرین جمع‌بندی‌ ایران و ۱+۵ درباره پیشنهاد‌ها و مواضع ارایه شده در نشست کارشناسی میان دو طرف‌ با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران، ۱۲ مرداد با سعید جلیلی تلفنی گفت‌وگو کرد. در این تماس، جلیلی با اشاره به برخورد سازنده، موثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها تصریح کرد: “پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است.”

قرار است نماینده کشورهای ۱+۵ در گفت‌وگو با ایران اوایل شهریور (۱۰ شهریور) آخرین جمع‌بندی‌ها درباره پیشنهاد‌ها و مواضع دو طرف که در نشست‌ کارشناسی میان ایران و ۱+۵ در استانبول در ۱۳ تیرماه برگزار شد را به یکدیگر ارایه کنند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.