آکادمی فیلم اروپا از برتولوچی تقدیر می‌کند

به گزارش خبرآنلاین، برناردو برتولوچی جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا را ماه دسامبر در مراسم سالانه جوایز فیلم اروپا که از آن به عنوان معادل اروپایی جوایز اسکار یاد می‌شود، دریافت می‌کند.
 

برتولوچی کار در سینما را به عنوان دستیار پی‌یر پائولو پازولینی در فیلم «Accattone» آغاز کرد و اولین فیلم بلند داستانی خود را در ۲۱ سالگی ساخت.
 

«پیش از انقلاب» دومین فیلم او در سال ۱۹۶۴ با تحسین منتقدان روبرو شد. «دنباله‌رو» (۱۹۷۰) با بازی ژان-لویی ترنتینیان و استفانیا ساندرلی برنده جایزه دیوید دوناتلو بهترین فیلم شد و اولین نامزدی اسکار را برای برتولوچی به همراه داشت.
 

«آخرین تانگو در پاریس» (۱۹۷۲) با بازی مارلون براندو، ماریا اشنایدر و ژان-پی‌یر لئو دو نامزدی اسکار دیگر برای او به دنبال داشت و فیلم حماسی «۱۹۰۰» با بازی رابرت دنیرو، ژرار دوپاردیو و برت لنکستر، جایگاه برتولوچی را به عنوان یک فیلمساز مولف تثبیت کرد.
 

برتولوچی سال ۱۹۸۸ برای «آخرین امپراتور» برنده جوایز اسکار بهترین کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی شد. این فیلم در مجموع برنده ۹ جایزه اسکار، سه جایزه بفتا، یک جایزه سزار و ۹ جایزه دیوید دوناتلو شد و در اولین دوره جوایز فیلم اروپا در ۱۹۸۸ نیز جایزه ویژه داوران را گرفت.
 

برتولوچی سال ۲۰۰۷ جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت کرد و سال ۲۰۱۱ نیز اولین نخل طلای افتخاری سالانه جشنواره کن به او اعطاء شد.
 

«من و تو» تازه‌ترین ساخته برتولوچی ماه مه در بخش خارج مسابقه شصت و پنجمین جشنواره کن به نمایش درآمد.
 

«استراتژی عنکبوت»، «آسمان سرپناه»، «بودای کوچک» و «خیالباف‌‌ها» از دیگر ساخته‌های این فیلمساز متولد پارما است در ۱۰ سال اخیر به خاطر مشکلات ناشی از فتق دیسک کمر فعالیت چندانی نداشته است. 
 

برتولوچی مهمان افتخاری بیست و پنجمین دوره جوایز فیلم اروپا است که ۱ دسامبر (۱۱ آذر) در مالت برگزار می‌شود.  
  

هالیوود ریپورتر / ۹ اکتبر / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.