آیا بانک ها در پرداخت اعتبار ناتوانند؟

بینا- در شرایطی که نسبت مطالبات معوق به کل اعتبارات پرداخت شده،بیش از ۲۰درصد می‌رسد؛از زاویه تامین منابع، این موضوع یکی ازعوامل کاهنده قدرت وام‌دهی بانک‌ها تلقی می‌شود.
به گزارش بینا، بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس اقتصادی، با بیان این که بانک ها همچنان دست در جیب بانک مرکزی می کنند، علت آن را کمبود منابع اعلام کرد و به ایلنا گفت: در چنین شرایطی نسبت مطالبات معوق به کل اعتبارات پرداخت شده به بیش از ۲۰درصد می‌رسد که از زاویه تامین منابع، یکی ازعوامل کاهنده قدرت وام‌دهی بانک‌ها تلقی می‌شود.
مدیرعامل سابق بانک تات با بیان این که بانک‌ها به دلیل کمبود منابع از تسهیلات اجباری یا اضافه برداشت‌ها استفاده می‌کنند، اظهار داشت: بانک‌ها بیش از منابع خود تسهیلات ارائه کرده‌اند که اکنون نسبت مصارف بر منابع بانک‌ها از ۱۰۰نیز عبور کرده است.
به گفته وی، در حال حاضر بانک ها در شرایط درماندگی قرار گرفته اند و بانک ها در پرداخت اعتبار ناتوان هستند.
هاشمی تصریح کرد: بخش عمده ای از ناتوانی بانک ها و افزایش مطالبات معوقه مربوط به اوراق مشارکتی است که بانک‌ها بازخرید کردند و نتوانستند وجه این اوراق را ازشرکت‌های دولتی و شبه دولتی اخذ کنند، گفت:
وی با اشاره به این که مهم‌ترین دلیل ناتوانی اعتباری بانک‌ها در این است که تسهیلات اعطایی به بانک‌ها بازنمی‌گردد، اظهار داشت: بخشی از تسهیلات تکلیفی یا دیربازده که گردش نقدینگی در بانک را دچار اخلال کرده است. در این شرایط بانک‌ها در مرحله ناتوانی قرار می‌گیرند و قدرت خود را برای پاسخگویی به تقاضاهای اعتباری جدید از دست می‌دهند.
البته هاشمی در عین حال تأکید کرد: بی‌تردید پرداخت تسهیلات تکلیفی به طرح‌های موسوم به «زودبازده» در ناتوانی اعتباری امروز بانک‌ها نقش موثری داشته است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.