آیا حیوانات هم دوقلوهای “همسان” به دنیا آورند؟

چندقلوزایی که در انسان‌ها غیرمعمول است در پستاندارن موضوعی معمولی است اما آیا حیوانات دوقلوهای همسان نیز دارند؟

به گزارش ممتازنیوز وبه نقل از لایوساینس، بر طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری از هر ۳۰ زوج یک زوج فرزند دوقلو دارند و نزدیک به یک در ۱۰ هزار زوج سه قلو یا بیشتر خواهند داشت و بر طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۱ در مجله‌ی  Theriogenology منتشر شد، سگ‌ها در هر زایمان پنج توله به دنیا می‌آورند.

یک حیوان ماده هنگامی چندقلوزایی می‌کند که چندین تخمک آزاد کرده باشد. این تخمک‌ها باور شده و جنین را تشکیل می‌دهند. هنگامی که دو تخمک آزاد شود دوقلوهای غیر همسان به وجود می‌آیند و نیمی از دی‌ان‌ای “DNA” این دوقلوها مشترک است.

چارلز لانگ(Charles Long)، فیزیولوژیست تولید مثل از دانشگاه A&M تگزاس می‌گوید: حیوانات چندقلوزا معمولا به طور متوسط بیش از سه بچه به دنیا می‌آورند و میان چندقلوها و دوقلوهای آنها تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوتی که میان چندقلوزایی انسان و حیوانات وجود دارد این است که چندقلوزایی در انسانها نادر است. در سال ۲۰۱۷ مرکز کنترل و پیشگیری بیماری گزارش داد که تنها ۴۹ زوج از میان سه میلیون و ۸۵۵ هزار و ۵۰۰ تولد، فرزندان پنج‌قلو و بیشتر داشتند.

از طرفی دیگر بعضی از حیوانات به ندرت چندقلو زایی دارند و در هر بار زایمان دو فرزند به دنیا می‌آورند که آن‌ها را دوقلو می‌نامیم اگرچه غیرهمسان هستند. لانگ می‌گوید: گوسفندان، آهوها و بزها همگی دوقلو زا هستند.

اما دوقلوهای همسان چگونه به وجود می‌آیند؟

از نظر ژنتیکی هنگامی که یک تخمک به دو قسمت تقسیم شود، دوقلوهای همسان به وجود می‌آیند. این موضوع در انسان‌ها بسیار نادر است. طبق گزارش آزمایشگاه ملی پزشکی ایالات متحده، از هر ۱۰۰۰ تولد، سه تا چهار تولد، دوقلوی همسان خواهد بود. تا آن‌ جایی که دانشمندان می‌دانند تشکیل دوقلوهای همسان در حیوانات نیز معمول نیست. دامپزشکان تنها یک‌ بار در سال ۲۰۱۶ دو توله سگ همسان مشاهده کردند. در این مورد خاص، یک دامپزشک در حال سزارین یک سگ “تازی ایرلندی”(Irish wolfhound) بود که متوجه شد هر دو توله از جفتی مشترک تغذیه می‌کنند. یک آزمایش ژنتیکی مشخص کرد که دی‌ان‌ای هر دو توله کاملا یکسان است. این موضوع که دانشمندان، حیوانات را مورد بررسی قرار نمی‌دهند نیز می‌تواند علت غیرمعمول بودن وجود دوقلوهای همسان در حیوانات باشد.

در آرمادیلوها تولد دوقلوهای همسان یک قاعده است. این حیوانات همیشه چهار قلوهای همسان به دنیا می‌آورند. یعنی آرمادیلو ماده تنها یک تخمک ایجاد می‌کند که پس از باروری به چهار قسمت تقسیم می‌شود. لانگ می‌گوید: دانشمندان علت این موضوع را نمی‌دانند و نمی‌دانند چرا این موضوع تنها مختص آرمادیلوهاست اما یک توضیح برای آن می‌تواند این باشد که چهارقلوهای همسان برای پیدا کردن جفت باید به دنبال آرمادیلویی از یک خانواده دیگر باشند.

این احتمال وجود دارد که سایر حیوانات نیز نسبت به آن‌چه فکر می‌کنیم دوقلوهای همسان بیشتری به دنیا بیاورند. لانگ می‌گوید: اگر یک گوسفند یک همسان داشته باشد ما آن را آزمایش نمی‌کنیم و شباهت دوقلوهای همسان نیز کمکی نمی‌کند زیرا همه‌ی گوشفندان شبیه هم هستند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.