آیا زن مبتلا به دیابت می تواند حامله شود؟

۱۱اردیبهشت،
ممتاز نیوز: جواب بلی است خانمهای دیابتی هم می توتنند حامله بشوند لیکن برای حفظ سلامت مادر و بچه تمامی خانمهای دیابتی حامله باید تحت مراقبت های جدی و شدید قرار بگیرند. چنانچه پیش از انکه دیابت شما به خوبی کنترل شده باشد حامله شوید، ممکن است اختلالاتی در رشد و تکامل طبیعی بچه در داخل شکم شما پیش آید.

هر حاملگی با اندکی خطر همراه است. حدس زده می گردد که قریب ۹۸ تا ۹۹ درصد حاملگی ها در خانمهای غیر دیابتی با موفقیت به پایان می رسد. مطالعات تازه نشان می دهند که حاملگی در خانمهای دیابتی که قند خونشان از همان آغاز حاملگی بخوبی کنترل شده باشد با همان میزان شانس موفقیت همراه است. نکته اساسی اینکه قند خون بایستی از همان ابتدای حاملگی بخوبی کنترل شود.

طول مدت یک حاملگی طبیعی حدود ۴۰ هفته است که از اولین روز آخرین قاعدگی پیش از حاملگی آغاز می گردد، لذا قبل از اینکه حامله بودن یک خانم محرز شود ممکن است حدود ۶ تا ۷ هفته از آغاز حاملگی وی قبل باشد. در این مرحله معمولا جنین در داخل رحم مادر نزدیک به یک سانتی متر طول داشته و حدود ۱۰۰۰۰ بار بزرگتر از اندازه تخمک در زمان آغاز عمل لقاح است.

مرحله ای که در طی آن جوانه های اولیه مغز، دستگاه عصبی مغز، نخاع و روده ها تشکیل و جوانه های اولیه باز و پدیدار گشته اند. مراحل اولیه تشکیل چشم ها و گوش ها پشت سر گذاشته شده و قلب جنین نیز تشکیل و در حال تپیدن است، بنابراین اهمیت کنترل خوب و جدی قند خون از قبل از آغاز حاملگی به سادگی قابل فهم است.

● دیابت چه اثری بر روی بچه خواهد داشت؟
دیابت خوب کنترل شده اثرات سو چندانی به روی بچه ندارد، لیکن خطر هنگامی متوجه بچه است که قند خون مادر به خوبی کنترل نشود و کتونها نیز برای مدت زمان طولانی در خون وی وجوأ داشته باشند.

هر دو وضعیت فوق می توانند سلامت، رشد و نمو و حتی حیلت بچه را در داخل رحم مادر به مخاطره ّیندازند. به همین سبب است که شما باید اهمیت کنترل بهینه قند خونتان را در یابید و دیابت خود را از همان ابتدای حاملگی کنترل نمایید.

منبع: موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.