آیا پلاتین بکار رفته برای درمان شکستگی باید خارج شود

یک جراح استخوان و مفاصل اعلام کرد: پلاتین که برای درمان شکستگی در بدن اشخاص کار گذاشته می‌شود به سبب سازگاری با بدن،دچار خوردگی نمی‌شود و فقط تعداد محدودی از آنها باید از بدن خارج شوند.

آرش شرافت وزیری در گفت وگو با ممتاز گفت: امروزه بسیاری از شکستگی ها با عمل جراحی درمان می شوند و در اغلب این شکستگی ها برای بی حرکت کردن قطعات شکسته شده از وسایل فلزی استفاده می گردد.

وی ادامه داد:به این وسایل فلزی ایمپلنت Implant می گویند که از انواع مختلف آن استفاده می گردد که باید دید آیا این وسایل فلزی بعد از جوش خوردن شکستگی باید همچنان در بدن باقی بمانند یا باید خارج شوند.

این جراح استخوان و مفاصل گفت: اگرچه بسیاری از مردم به این وسایل فلزی، پلاتین می گویند ولی جنس این ایمپلنت ها از پلاتین یا طلای سفید نیست. این وسایل اکثرا از آلیاژی از فولاد به نام فولاد ضد زنگ ساخته شده که ترکیبی از آهن، کروم و نیکل است.

وی ادامه داد:بدن انسان با این آلیاژ سازگار است و نسبت به آن واکنشی نشان نمی دهد. این آلیاژ همچنین در داخل بدن انسان دچار خوردگی نمی شود. گاهی از اوقات از تیتانیوم هم برای ساختن ایمپلنت ها استفاده می گردد.

شرافت وزیری تصریح کرد:بنابراین ایمپلنت هایی که قسمت اعظم آنها در خارج از بدن انسان قرار دارند عموما بعد از جوش خوردن شکستگی خارج می شوند.

این جراح استخوان و مفاصل در مورد اینکه از چه پلاتین هایی در عمل جراحی شکستگی استخوان استفاده می گردد،گفت: اکسترنال فیکساتور ها از این دسته اند. این وسایل معمولا بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه توسط پزشک معالج و بدون نیاز به بیهوشی خارج می شوند.

وی ادامه داد:وسیله دیگر “پین” است که پزشک جراح از آن برای بی حرکت کردن شکستگی ها استفاده می کند. گاهی اوقات بخصوص در شکستگی های دست، بعد از جراحی سر پین در خارج از پوست باقی می ماند. در این موارد پس از گذشت چند هفته که قطعات شکسته شده به اندازه کافی به یکدیگر می چسبند پین ها در کلینیک توسط پزشک ارتوپد خارج می شوند.

شرافت وزیری افزود: پیچ ها نیز اگر به تنهایی در داخل استخوان ها بکار برده شوند معمولا نیازی به خارج شدن نداشته و می توانند تا آخر عمر بدون ایجاد مشکلی در بدن باقی بمانند البته در مواردی که سر پیچ زیر پوست باشد و بیمار را اذیت کند ممکن است نیاز به خارج کردن آن باشد.

وی تصریح کرد:بعضی از پیچ ها همیشه بطور موقت گذاشته می شوند و بعد از مدتی باید خارج شوند. به طور مثال در دررفتگی مفصل پایینی، پزشک جراح، پس از جااندازی با یک پیچ به یکدیگر استخوانهای دررفته را متصل می کند. این پیچ معمولا پس از ۶ هفته از مچ پا خارج می گردد.

این جراح استخوان و مفاصل همچنین در مورد انواع پلاک گفت:پلاک ها از ایمپلنت هایی می باشند که از آنها برای بی حرکت کردن شکستگی ها استفاده می گردد. از این وسایل برای بی حرکت کردت شکستگی های بازو، ساعد، لگن، ران و ساق استفاده می گردد و این پلاک ها از استخوان هم محکم ترند.

وی افزود:بنابراین پس از جوش خوردن شکستگی نیروهایی که به استخوان وارد می گردد همچنان توسط پلاک روی استخوان جذب می گردد. این پدیده سبب می گردد تا در دراز مدت استخوان تحت فشار و نیروهای خارجی قرار نگیرد. در ظاهر امر این چیز خوبی است ولی اینطور نیست.

فروردین ۱۴۰۳

تا این لحظه ۱۰نظر ثبت شده
  1. الف۰ب:

    سلام.قوزک پای من تیرماه امسال شکسته بود دکتر پلاتین گذاشته بود و امروز دوباره عمل کرد و پلاتینو درآورد(بعداز حدود ۶ماه)خیلی میترسیدم که درد زیادی داشته باشم و…ولی خداروشکر استخونم درد نمیکنه وقتی راه میرم جای بخیه ها یکم سوزش داره مثل دردی که تو زخم احساس میشه. ولی درکل هرکی قراره پلاتین خارج کنه اصلا استرس نداشته باشه خیلی سخت نیست.انشاالله همه با دلی خوش و تنی سالم زندگی کنن الهی آمین

  2. زمانی:

    سلام ۵۰ سال دارم و پنج ماه پیش تصادف کرده و دربازوی دست راستم پلاتین گذاشته شد. پس از مدتی پلاتین دستم شل شده به دکتر مراجعه کردم امپول سینوپار تجویز شد و دکتر گفت بعد از اینکه امپولهارو زدی و تموم شد یکماه بعداز امپول عکس بگیر بیا. میخواستم بدونم دوره نقاهت در اوردن پلاتین بازو چقدر طول میکشه. ممنونم

  3. بهنام:

    سلام بنده سال ۸۷ ساق پام هم ناز نی و درشت نی شکسته بود عمل جراهی کردم پلاتین دارم بعد از گذشت ۸ سال استخوانم درد زیادی داشت مراجعه کردم پلاتین در نیامد نمیدونم چکار کنم در ضمن تو هوای سرد خیلی درد میکندلطفا راهنمایی کنید ایا درد استخوانم از پلاتین هست؟

  4. امیر:

    ایا پلاتین فک از فک باید در اورد اگه جواب بله هست لطفا بگید بعد چند سال باید پلاتین در اورد؟ممنون.

  5. مهدی:

    سال ۸۹ پلاتین تو کل ساق پا کار گذاشتم میخواستم بدونم عوارض دیر در آوردن پلاتین . یا اینکه الان پلاتین در بیارم یا تو ساق پا بمونه با سپاس

  6. مرتضی:

    با سلام ۶ هفته هست که پلاک ساق پامو خارج کردم اما هنوز با یک عصا هم نمیتونم راحت راه برم چه برسه بدون عصا خواستم بپرسم چه کار باید بکنم؟؟ آیا نیاز به استراحت بیشتری هست

    • pouyansa@gmail.com:

      شاید از ورمش باشه ، کم کم فشارو زیاد کن

    • الف۰ب:

      نترسید قسمت شکسته دیگه جوش خورده که پلاتینو خارج کردن وهیچ اتفاقی نمیفته آروم آروم پاتوتو بزارید زمین و راه برید.سعی کنید پاتونو صاف بزارید زمین و راه برید که روند درمانتون سریع تر طی بشه.انشاالله به زودی سلامتی تونو بدست بیارید.

  7. فری:

    روانی میگه خارج نکن دیگه

  8. رضا:

    سلام من درسال ۸۷ تصادف کردم که استخوان بزرگم بالاتراز زانو است شکسته ورگ شریان هم پاره شده بود و۷بار هم عمل کردم به خاطر ان جوش نمی خورد دوبار از استخوان خودم پیوند زدند در اخرین عمل یک پلاک لا کینگ وپیوند استخوان از پایین زانو م بر داشتند جوش خورد الان اقدا به در اوردن پلاتین کردم بهد ازاخرین عمل یک ساله ودکتر به من ای جواب داد من صلا ح نمی دونم خارج کنی چرا گفت ممکن خون ریزی کنهاین عمل از عمل های اولتم سخته می خواستم ببینم باید پلا تین خارج کنم سنم ۲۲است تورا خدا راهنماییم کنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.