آیا کودک شما هم دوست‌خیالی دارد؟

۱۲ام بهمن ،
ممتاز نیوز : یک روان‌پزشک گفت: وجود دوست خیالی برای کودکان یکی از مراحل طبیعی بازی کودک است که البته ممکن است غیرطبیعی هم بشود.

دکتر اشرف تشکری در گفت‌وگو با  ایسنا اظهار کرد: تا پیش از مدرسه، کودکان معمولا عواطف خود را در گفتار و رفتار نشان می‌دهند و از حالت خودمداری خارج شده و توانایی مشارکت با دیگر اشخاص هم پیدا می‌کنند، در همین دوران نیز کودک وجود دوست خیالی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: بازی کودکان ابتدا نمادین است و سپس به شکل نقش‌پذیری در می‌آید؛ با این روند، کودک از نظر اجتماعی نیز رشد می‌کند.

تشکری ادامه داد: کودک تا سه سالگی با کودکان دیگر بازی می‌کند و بازی او تا چهار سالگی به شکل مشارکتی در می‌آید. گاهی در تنهایی‌ها دوست خیالی کودک همبازی او شده و حالت دوستانه‌ای بین او و دوست خیالی‌اش ایجاد می‌شود. این دوست خیالی سبب پر کردن تنهایی و کاهش اضطراب کودک می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وقتی کودک به سنین نوجوانی می‌رسد تفاوت واقعیت و خیال را متوجه می‌شود. بعضی اشخاص در سنین بالا نیز دوست خیالی خود را همراه دارند. این که فرد به جای هم‌نشینی با اشخاص با دیگر با دوست خیالی خود بازی کند، می‌تواند عارضه بیماری دیگری باشد که باید بررسی شود.

وی تصریح کرد: ‌کودکانی که نمی‌توانند با اشخاص دیگر ارتباط برقرار کنند، احتمالا دچار اضطراب و اختلال در ارتباط با اعضای خانواده خود می باشند که باید این اختلالات زمینه‌ای درمان شود تا بتوان مشکلات ارتباطی را نیز حل کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.