آینده انرژی فیلیپین تحت تاثیر چالش در دریای چین جنوبی

به گزارش ایرنا از مالزی، ‘رنه آلمندراس’ از مقامات بلندپایه انرژی فیلیپین ابراز امیدواری کرده است که منطقه ‘رید بانک’ که در فاصله ۱۴۸ کیلومتری جزیره ‘پالاوان’ فیلیپین واقع شده است، منابع گاز طبیعی فراوانی در خود داشته باشد.

وی با اشاره به کاوش های یک شرکت فیلیپینی که از احتمال وجود بزرگترین منبع گاز طبیعی فیلیپین در منطقه ‘رید بانک’ خبر داده است، خاطر نشان کرد: منابع گاز طبیعی موجود در این منطقه می تواند در تامین نیازهای آینده انرژی فیلیپین نقش بسیار سازنده ای داشته باشد.

سال گذشته فیلیپین کشتی های کاوشگر چینی در سواحل ‘رید بانک’ را متهم کرد که در آبهای مورد مناقشه به فعالیت مشغول هستند.

چالش های مانیل و پکن در مورد منطقه ‘اسکاربوروگ شوآل’ که مجموعه ای از جزایر را در دریای چین جنوبی در خود جای داده است اوایل ماه جاری و پس از آنکه کشتی های چینی از تلاش های فیلیپین برای دستگیری خدمه ۸ کشتی ماهیگیری چینی جلوگیری به عمل آوردند به نقطه بحرانی خود رسیده است.

مانیل مدعی است که ‘رید بانک’ و ‘اسکاربوروگ شوآل’ در منطقه دریایی این کشور قرار گرفته است اما چین مدعی است که تمام مناطق دریای چین جنوبی به این کشور تعلق دارد.

مقامات انرژی فیلیپین آخرین مطالعات انجام شده در مورد منابع انرژی موجود در منطقه ‘رید بانک’ را پایان این هفته اعلام خواهند کرد.

بر اساس مطالعاتی پیشین تخمین زده شده است که منطقه ‘رید بانک’ ۲۸/۹۶ تریلیون لیتر گاز طبیعی در خود جای داده است.

‘بنیگنو آکینو’ رییس جمهوری فیلیپین نیز روز دوشنبه به همسایگان خود هشدار داد تا در خصوص افزایش اقداماتی که وی آنها را فعالیت مخاصمه جویانه چین در دریای جنوب چین خواند، نگران باشند.

آکینو تصریح کرد: ادعاهای سرزمینی چین منطقه وسیعی را در برگرفته و به مرزهای مجمع الجزایر فیلیپین نزدیک تر می شود.

وی که در گفت و گو با خبرنگاران بر روی نقشه ادعاهای حاکمیتی چین در دریای جنوب چین را نشان می داد، گفت: چین عملا بر تمام آبهای این منطقه ادعای مالکیت دارد.

اظهارات آکینو در شرایطی مطرح می شود که این کشور اعلام کرده که موضوع مناقشه اخیر در رویارویی کشتی جنگی خود با سه کشتی گارد ساحلی چین را در دیدار هفته آینده با مقامات آمریکایی مطرح خواهد کرد. فیلیپین همواره از آمریکا خواسته است تا در مناقشه دریای جنوب چین از این کشور در برابر چین حمایت کند.

تنش سرد بین دو کشور از دو هفته پیش پس از آن بار دیگر بالا گرفت که دو کشتی گشت ساحلی چینی مانع از عملیات ناو جنگی فیلیپینی برای دستگیری ماهیگیران چینی در آب های مورد مناقشه در دریای جنوب چین شدند.

اگر چه پس از اولتیماتوم چین، فیلیپین اعلام کرد ناو جنگی خود را از منطقه مورد مناقشه عقب کشیده است اما تنش سیاسی میان دو کشور همچنان ادامه دارد.

چین و فیلیپین در خصوص مالکیت بر بخشی از آب ها و جزایر دریای جنوب چین با یکدیگر اختلاف دارند. فیلیپین خواستار حمایت اعضای اتحادیه آ.سه.آن و دولت آمریکا از خود در این مناقشه است. سران آ.سه.آن نیز در نشست اخیر خود در کامبوج نسبت به گسترش اختلافات در خصوص دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و خواستار حل و فصل مسایل موجود با چین شده بود.

دولت آمریکا نیز مناقشه دریای جنوب چین را بهانه ای برای حضور و مداخله بیشتر در منطقه شرق آسیا می داند اما چین با شدت با هرگونه مداخله خارجی در این مناقشه مخالف است و خواستار گفت و گوهای درون منطقه ای برای حل اختلافات درباره این دریاست.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۶۲۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.