آی‌فون‌های آکبندکارکرده در بازار ایران!

۲۴م اسفند ،

فاوانیوز: خریداران دستگاه‌های آی‌فون مراقب آی‌فون‌های کارکرده‌ای باشند که به عنوان نو به فروش می‌رسند
 
هر چه به آخر سال نزدیک‌تر می‌شویم، بازار خرید و فروش کالاهای کامپیوتری و دیجیتالی بی رونق‌تر و در نتیجه آشفته‌تر می‌شود و در مقابل بازار سوء استفاده بعضی از سودجویان گرم می‌شود.

نمونه این اتفاق را مدت‌ها پیش در بازار لپ تاپ شاهد بودیم. زمانی که لپ تاپ در بازار گران و کمیاب شده بود و بعضی از سودجویان اقدام به عرضه نمونه‌های کارکرده در کسوت آکبند به بازار یا عرضه مرجوعی‌ها به بازار کردند.

حالا این اتفاق گویا در مورد بعضی از محصولات گران قیمت به ویژه با برند اپل رخ داده است.

بر اساس اعلام فعالان بازار، طی مدت اخیر و به ویژه یک ماه قبل در پی رشد قیمت‌ها در بازار و کاهش توان مالی خریداران، میزان واردات این کالاها به بازار کاهش یافته و به این ترتیب موجودی این محصولات در بازار کاهش یافته است.

این اتفاق سبب شده است تا گروهی از اشخاص سودجو به عرضه نمونه‌های مرجوعی این محصولات در بازار پرداخته‌اند.

محسن بهنامی یکی از فعالان بازار این کالا در این باره به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، طی ماه قبل به سبب مشکلات وارداتی و کاهش تقاضا در بازار موجودی بعضی کالاها نظیر IPHONE 4S در ظرفیت‌های گوناگون در بازار به شدت کاهش یافته است.

به این ترتیب بعضی از اشخاص نمونه‌های ایراد دار یا کارکرده تمیز را نونوار کرده و به اسم کالای آکبند و با قیمت بالاتر از آنچه باید باشد به خریداران عرضه می‌کنند.

وی افزود: از آنجا که این کار بسیار ماهرانه انجام می‌شود کمتر کسی می‌تواند متوجه آکبند نبودن این کالاها شود.

یوسف سعادت، یکی دیگر از عرضه‌کنندگان محصولات اپل در بازار کامپیوتر پایتخت هم با بیان این مطلب به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد، متاسفانه چنین سوءاستفاده‌هایی در بازار رخ می‌دهد و به سبب بی‌اطلاعی خریداران کسی هم متوجه
نمی‌شود.

به گفته این فعال بازار، مورد عرضه کالای دست دوم یا کارکرده به بازار به جای کالای آکبند معمولا در مواقعی که بازار با کاهش موجودی مواجه می‌شود رخ می‌دهد و این اتفاقی تکراری در بازار است.

وی افزود: نمونه این اتفاق در بازار لپ تاپ، کیس و سایر کالاهای کامپیوتری ملاحظه می‌شود اما کسی به آن ایرادی نمی‌گیرد یا اینکه اصلا کسی متوجه این اتفاق نمی‌شود.
عبدی یکی دیگر از کسبه بازار هم مورد کاهش موجودی در بازار را قبول نداشته و می‌گوید، این هم یکی دیگر از شگردهای بعضی اشخاص سودجو از بازار است.چرا که به سبب نوسانات قیمت و مشخص نبودن روند قیمت‌ها در بازار فروشندگان تمایلی به عرضه کالاهایشان به بازار ندارند.

به همین سبب ترجیح می‌دهند کالاها را به فروش نرسانند. اما به هر حال باید منبع درآمدی داشته باشند.

به همین سبب گوشی‌های کارکرده را از مشتری خریده و دستی بر سر آن کشیده و با‌اندکی تخفیف (۵ درصد) آن را به هزار منت به خریدار از همه جا بی‌خبر می‌فروشند و سود خوبی هم عایدشان می‌شود.

این فعال بازار افزود: از آنجا که گوشی‌های این برند در بازار نمایندگی ندارند و نظارت روی بازار نیز طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است شکایت محدود اشخاصی که متوجه این سوءاستفاده شده باشند به جایی نمی‌رسد.

این فعال بازار همچنین با بیان این مطلب که این اتفاق در بازار برندهای دیگر نیز ملاحظه می‌شود گفت، علاوه بر بازار گوشی در بازار لپ‌تاپ هم شاهد بروز این اتفاق طی ماه‌های قبل بوده‌ایم. وی افزود: تنها راه مشخص شدن مرجوعی یا کارکرده کالایی که به اسم آکبند می‌فروشند قیمت آن است.

وی به خریداران پیشنهاد کرد، هنگام خرید علاوه بر موارد فنی که مورد بررسی قرار گیرد به قیمت کالا نیز توجه کنند و بدانند که هیچ ارزانی بی‌دلیل نیست و فروشندگان بی‌دلیل کالایی را که گران وارد کرده‌اند ارزان‌تر نمی‌فروشند!

منبع: دنیای اقتصاد

فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.