ابتلا به مالاریا ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است

آمارهای جهانی نشان می دهد که در طی ۱۰ سال اخیر، میزان ابتلا به مالاریا در سطح دنیا، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

موسی رحمانی نژاد، کارشناس ارشد انگل شناسی پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر بیماری مالاریا مهمترین بیماری انگلی در اغلب نقاط دنیا است و در ایران نیز به عنوان یک بیماری نسبتا شایع به ویژه در مناطق جنوبی شناخته می شود.

وی با بیان اینکه سالانه هزینه های بسیار زیادی صرف درمان، کنترل و مقابله با مالاریا در مناطق مالاریا خیز جهان می شود، تصریح کرد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در زمینه مقابله با مالاریا صورت گرفته و برنامه های کنترل مالاریا از جمله در کشورمان تغییرات جدی پیدا کرده است.

رحمانی نژاد گفت: خوشبختانه برنامه های کنترل مالاریا توانسته روند ابتلا به این بیماری را به میزان زیادی کاهش دهد.

وی تاکید کرد: آمارهای جهانی نشان می دهد که در طی ۱۰ سال اخیر، میزان ابتلا به مالاریا در سطح دنیا، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

رحمانی نژاد ادامه داد: با اجرای برنامه های کنترل مالاریا و عزم جدی بسیاری از کشورها در اجرای برنامه های بهداشتی، در طی سالهای اخیر از حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ابتلا به بیماری مالاریا در دنیا پیشگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از مالاریا نیز کاهش یافته است، یاد آور شد: پیش بینی ها نشان می دهد که در صورت ادامه روند کنونی و مبارزه جدی تر با مالاریا و همچنین پیگیری برنامه های کنترل مالاریا، شاهد کاهش هر چه بیشتر موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری خواهیم بود.

* انتقال محلی مالاریا فقط در جنوب و جنوب شرق کشور گزارش می شود

این کارشناس ارشد انگل شناسی پزشکی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مالاریا مهمترین بیماری انگلی کشور است و کانون های آن در مناطق جنوبی دیده می شود.

وی با بیان اینکه انتقال محلی مالاریا فقط در جنوب و جنوب شرق کشور گزارش می شود، تصریح کرد: در ایران حدود ۷۵ درصد موارد مالاریا بومی و حدود ۲۵ درصدخارج از کشور است که عمده موارد غیر بومی، از همسایگان شرقی ایران یعنی افغانستان و پاکستان به کشورمان منتقل می شود.

رحمانی نژاد تاکید کرد: طبق بررسی های انجام شده حدود ۸۵ درصد از کل موارد بیماری مالاریا در استان سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان بوده است.

وی گفت: البته در این استان ها روند ابتلا به مالاریا کاهش قابل ملاحظه یافته و در حال حاضر مشکلی خاصی از نظر بیماری مالاریا وجود ندارد.

رحمانی نژاد خاطر نشان کرد: در مجموع وضعیت کنترل و پیشگیری از مالاریا درایران مناسب است و انتظار می رود که برنامه های مرتبط با کنترل و پیشگیری از مالاریا با سرعت بیشتری دنبال شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.