اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای آغاز بکار کرد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
چهاردهمین اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای با حضور کشورهای عضو اصلی این سازمان در محل کاخ نوروز شهر دوشنبه آغاز شد.

ایرنا نوشت: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز دقایقی پیش برای گرفتن عکس یادگاری و سخنرانی در این اجلاس وارد کاخ نوروز شهر دوشنبه شد.

اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در نشست امروز هر کدام تا ۱۰ دقیقه می توانند صحبت کنند که این زمان برای اعضای ناظر یعنی شامل ایران، هند، افغانستان، مغولستان ، پاکستان و میهمانان افتخاری ، دبیر کل و مدیر اجرایی سازمان، تا ۷ دقیقه خواهد بود.

ترکیه ،سریلانکا، بلاروس و ترکمنستان نیز به عنوان میهمانان ویژه در این اجلاس شرکت دارند.

پس از سخنرانی سخنرانان، مراسم امضای اسناد و کنفرانس مطبوعاتی با حضور اعضای اصلی این سازمان برگزار می شود.

سازمان همکاری شانگهای (shanghai Cooperation Organization) ، بیست و پنجم خرداد ۱۳۸۰ هجری خورشیدی (۱۵ ژوئن ۲۰۰۱) با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) با داشتن مساحتی معادل ۳۰ میلیون و ۱۸۹ هزار کیلومتر مربع، سه پنجم از مساحت آسیا و با جمعیتی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر، حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را در اختیار دارند.

رییس جمهوری همچنین در حاشیه چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای که با عنوان «همکاری، هم رشدی و هم شکوفایی» برگزار می شود، با مقامات کشورهای حاضر در این اجلاس دیدار و گفت وگو می کند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.