احتمال بایکوت فیلم‌های اکران عید فطر

جام جم آنلاین: در حالی که فیلم‌های اکران عید فطر مشخص شده‌اند و قرار است از امروز به نمایش دربیایند اختلاف نهادهای سینمایی با یکدیگر احتمال بایکوت این فیلم‌ها را در بسیاری از سینماهای کشور مطرح کرده است.

به گزارش جام‌جم، در پی تصمیم شورای صنفی نمایش برای انتقال سرگروهی فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» از گروه استقلال به گروه قدس، حاشیه‌های تازه‌ای در سینما بوجود آمده است.

روز دوشنبه شورای صنفی پس از معرفی فیلم‌های اکران عید فطر اعلام کرد به دلیل ارائه نشدن نامه ارزشی بودن فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» از سوی حوزه هنری، این فیلم امکان اکران با سرگروهی سینما استقلال را نخواهد داشت و از روز چهارشنبه ۲۵ مرداد (امروز) با سرگروهی سینما قدس اکران می‌شود.

در واکنش به این تصمیم شورای صنفی نمایش، پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی حوزه هنری که مالک ۶۰ درصد سینمای استقلال است از احتمال بایکوت کامل فیلم‌های اکران عید فطر در سینماهای حوزه در سراسر کشور خبر داد.

رفتار غیرقانونی شورای صنفی

مدیر سینما استقلال هم در این رابطه به «جام‌جم» گفت: حوزه هنری صد سینما در سراسر کشور دارد و در بسیاری از شهرها و استان‌ها فقط حوزه سینما دارد، وقتی سینمای آزادی را از سرگروهی حذف کردند و سینمای سرگروه دیگر حوزه هم نمی‌تواند فیلم اکران کند، چرا باید فیلم‌های دیگر را نمایش دهیم؟

امیر هوشنگ پاسبانیان افزود: ما قرارداد دیگری به جز «کلاه قرمزی» نداریم و از یک ماه قبل منتظر اکران این فیلم هستیم و با هیچ فیلم دیگری رایزنی نکرده‌ایم، اما دیروز ناگهان شورای صنفی بدون هیچ صحبتی تغییر موضع داد، دست‌کم می‌توانست از قبل به ما اطلاع بدهد که ما فیلم‌های دیگری انتخاب می‌کردیم.

پاسبانیان تاکید کرد: تغییر سرگروهی سینما استقلال غیرقانونی است و سینما استقلال با فیلمیران پخش‌کننده «کلاه‌قرمزی و بچه ننه» قرارداد اکران دارد و قانونا نه شورای صنفی نمایش و نه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند بدون موافقت سرگروه، فیلم را در گروه دیگری اکران کند.

مدیر سینما استقلال گفت: «کلاه قرمزی و بچه ننه» بیست‌و‌پنجم مرداد فقط باید با سرگروهی سینما استقلال اکران شود و ما این فیلم را اکران می‌کنیم.

سالن سینما ارثیه پدری نیست!

سیدضیاء هاشمی، رییس شورای صنفی نمایش هم در واکنش به احتمال تحریم فیلم‌های اکران، به ایسنا گفت: انتقادها هیچ تاثیری در مواضع قانونی شورای صنفی در اکران عید فطر ندارد، حتی اگر سینماهای حوزه هنری یا شهرداری بخواهند فیلم‌ها را اکران نکنند، ما از این‌ کار استقبال می‌کنیم.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر سینماهای حوزه هنری و شهرداری تهران فیلم‌های اکران عید فطر را نمایش ندهند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ تاکید کرد:مگر سالن‌های سینما ارث پدر کسی است؟ تمام این کارها به خاطر این است که سینما «آزادی» را که یک سینمای متخلف است، جریمه کرده‌ایم.

برگزاری جلسه اضطراری اکران در شهرداری

هادی منبتی، مدیر موسسه توسعه تصویر شهر هم به جام‌جم گفت: با توجه به شرایط ویژه‌ای که به‌وجود آمده است ما جلسه‌ای را روز شنبه برگزار می‌کنیم که نسبت به وضع اکران فیلم‌ها و وضعی که شورای صنفی نمایش رقم زده است، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

او درباره چرایی و ضرورت برگزاری این جلسه هم این گونه توضیح داد: ۵۰ درصد مالکیت سینما آزادی به تصویر شهر تعلق دارد و طبیعی است نسبت به آن حساسیت داشته باشیم.

او با اشاره به انتقال سرگروهی فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه»، گفت: دلایل حذف سرگروهی استقلال منطقی نیست و فکر می‌کنم این تصمیم بیشتر احساسی بوده و شرایط غیرسینمایی در تصمیمات دخیل بوده است.

مدیر توسعه تصویر شهر شرط و شروط‌گذاری شورای صنفی نمایش را بهانه‌جویی دانست و گفت: شورای صنفی نمایش، تجمیع صنوف سینمایی است که باید عقلانیت و عقول سینمایی در آن نمود پیدا کند ولی بهانه ‌جویی‌های اینچنینی سینمای ایران را به لبه پرتگاه می‌برد و هزینه‌هایی به همراه خواهد داشت.

آزاده کریمی -‌ گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.