احتمال حذف انرژی هسته‌یی در ژاپن در ۲۰ سال آینده

احتمال حذف انرژی هسته‌یی در ژاپن در ۲۰ سال آینده

مقامات دولتی ژاپن اعلام کردند دولت این کشور احتمالا تصمیم می‌گیرد در برنامه انرژی جدید درازمدتش در دو دهه‌ آینده انرژی هسته‌یی را کاملا کنار بگذارد.

به گزارش ایسنا، به دنبال حادثه‌ هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما ‌دایچی در ماه مارس سال ۲۰۱۱ یوشیهیکو نودا، نخست‌وزیر ژاپن شورایی را تشکیل داد تا یک استراتژی انرژی درازمدت را بر مبنای سه سناریو پیشنهاد دهند: کنار گذاشتن کامل انرژی هسته‌یی تا سال ۲۰۳۰، کاهش وابستگی به انرژی هسته‌یی تا ۱۵ درصد و نگه‌داشتن سطح فعلی یعنی ۲۰ تا ۲۵ درصد. هدف همه‌ این سناریوها افزایش استفاده از انرژی برگشت‌پذیر تا حداقل ۲۰ درصد است.

انتظار می‌رود دولت ژاپن تصمیم نهایش را در ماه سپتامبر و پیش از آغاز انتخابات پارلمانی ژاپن اعلام کند.

اگرچه احتمال این که دولت ژاپن گزینه دوم را انتخاب کند بسیار بالاست، مقامات دولتی روز سه‌شنبه گفتند که این شورا احتمالا گزینه اول یعنی کنار گذاشتن انرژی هسته‌یی را انتخاب خواهد کرد.

یکی از مقامات گفت: انرژی هسته‌یی در حد صفر امید و هدف ماست. ما در حال حرکت به سمت آن هستیم و فکر نمی‌کنم کسی قویا با آن مخالفت کند.

به دنبال حادثه‌ هسته‌یی فوکوشیما هر ۵۰ راکتور هسته‌یی باقیمانده ژاپن به تدریج برای بررسی‌های دوره‌‌ای که در ژاپن هر ۱۳ ماه یکبار الزامی است، تعطیل شدند. در ماه ژوئیه دو راکتور در غرب ژاپن در واکنش به احتمال افزایش نیاز برق در ماه تابستان مجددا راه‌اندازی شدند، اقدامی که باعث عصبانیت فعالان ضدهسته‌یی شد و انجام تظاهرات پی‌درپی در جلوی دفتر نخست‌وزیر ژاپن را در روزهای جمعه به همراه داشت.

یوکیو ادانو وزیر صنعت ژاپن که مسئولیت صنعت هسته‌یی این کشور را به عهده دارد در ماه میلادی جاری گفت: در صورتی که توافقی برای تقسیم هزینه‌های مالی حاصل از افزایش کاربرد سوخت‌های فسیلی گران‌تر صورت گیرد وی خواستار حذف استفاده از انرژی هسته‌یی خواهد شد.

انتخاب سناریو حذف انرژی هسته‌یی روشی است که دولت نودا و حزب حاکم دموکرات این کشور می‌توانند از طریق آن احساسات عمومی را که حالت خصمانه پیدا کرده است آرامتر کند.

به گزارش ایسنا، پیش از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی انرژی هسته‌یی یک سوم برق تولیدی ژاپن را تولید می‌کرد، اما پس از وقوع این حادثه اعتماد مردم ژاپن به ایمنی انرژی هسته‌یی از بین رفت و پس از آن نیز راکتورهایی که برای بررسی‌های دوره‌یی تعطیل شده بودند مجددا راه‌اندازی نشدند.

هنوز مشخص نیست که آیا منابع هسته‌یی جایگاهی در تامین انرژی ژاپن در آینده خواهند داشت یا خیر و این که در صورت استفاده از انرژی هسته‌یی، چه درصدی از برق ژاپن از طریق این منبع انرژی حاصل خواهد شد.

ژاپن پیش از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی ۵۴ راکتور هسته‌یی داشت.

پس از وقوع زمین لرزه و سونامی ماه مارس سال ۲۰۱۱ برق نیروگاه فوکوشیما دایچی قطع شد و سیستم خنک‌کننده راکتور‌های این نیروگاه از کار افتاد و به دنبال بالا رفتن بیش از حد دمای هسته‌های راکتور، چند انفجار هیدروژنی باعث نشت مواد رادیواکتیو در فضا و زمین شد و علاوه بر آن هسته‌ این راکتورها دچار گداخت نسبی شد.

انتظار می‌رود کار برچیدن این راکتورها و پاک‌سازی منطقه چندین دهه به طول انجامد.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.