احتمال درمان سرطان و بیماری‌های قلبی با واکسن جدید آسترازنکا

آسترازنکا بر آن است تا از یک فناوری جدید برای درمان بیماری‌هایی پیشرفته‌تر از کووید-۱۹ استفاده کند.

احتمال درمان سرطان و بیماری‌های قلبی با واکسن جدید آسترازنکا

به گزارش ممتاز نیوز، دانشمندان امپریال کالج لندن و آسترازنکا برای توسعه یک فناوری واکسن – در اصل برای هدف قرار دادن کووید-۱۹ در نظر گرفته شده بود – همکاری می‌کنند که هدف آن درمان سرطان، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های غیرمسری خواهد بود.

زمینه فعالیت واکسن‌ بر اساس انتقال مواد ژنتیکی به نام آران‌ای خودتقویت‌کننده به داخل سلول‌های انسان است که سپس برای تشخیص و واکنش به عفونت آموزش می‌بینند.

پروفسور رابین شتاک، ایمونولوژیستی از امپریال، در اوایل همه‌گیری از این فناوری برای طراحی روشی برای مقابله با کووید-۱۹ استفاده کرد. با این حال، به دلیل موفقیت برنامه گسترده واکسیناسیون در بریتانیا، هیچ‌گاه از مرحله دوم آزمایش بالینی فراتر نرفت.

حالا آسترازنکا با تیم پرفسور شتاک یک همکاری «بلندمدت» را آغاز کرده و بر آن است تا از این فناوری برای درمان بیماری‌هایی پیشرفته‌تر از کووید-۱۹ استفاده کند.

پرفسور شتاک به ایندیپندنت گفت: «داده‌های بالینی ما برای این فناوری خوب است اما باید بهبود یابد. آسترازنکا می‌خواهد نظریه ما را درپیش بگیرد و آن را توسعه دهد. آن‌ها قابلیت‌های این طرح را دریافته‌اند.»

واکسن‌ امپریال کووید-۱۹ در اصل برای ساختار پروتئینی شاخک سطح ویروس سارس-کوو-۲ کدگذاری می‌کند. وقتی تزریق شد، سیستم ایمنی برای تولید آنتی‌بادی‌های لازم و سلول‌های تی پدید می‌آورد و یک لایه حفاظتی قوی مقابل کووید- ۱۹ بر جای می‌گذارد.

با این حال از آنجا که این روش از آرآن‌ای خودتقویت‌کننده استفاده می‌کند که نه تنها شاخک پروتئینی سارس- کوو-۲ را کدگشایی می‌کند بلکه پس از تزریق به انسان، خود را بازتولید می‌کند و پیام‌های اصلی بیشتری تولید می‌کند، منحصربه‌فرد است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.