احداث جزیره مصنوعی بندر بوشهر به کجا رسید؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

جزیره مصنوعی بندر بوشهر که به عنوان جزیره ” نگین ” نامگذاری شده دارای کاربری کانتینری و نگهداری فرآورده‌های نفتی است که طبق پیش‌بینی رییس سازمان بنادر و دریانوردی تا سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

خبراقتصادی: جزیره ۴۰ هکتاری نگین از مواد حاصل از لایروبی به وجود آمده که توسعه‌ اولیه آن در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ انجام شده و قرار است اسکله‌های کانتینری و فرآورده‌های نفتی در آنجا نصب شود چراکه توسعه‌ این جزیره تا حدود ۴۴۰ هکتار امکان‌پذیرست.

در حال حاضر کشتی‌های تا ۳۰ هزار تن می‌توانند در بندر بوشهر پهلو بگیرند و ظرفیت سالانه پذیرش کالا در این بندر پنج میلیون تن است که با ایجاد مجتمع بندری نگین قابلیت پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت ۵۰ هزار تن فراهم می‌شود.

جزیره مصنوعی بندر بوشهر

در این زمینه سید عطا‌ءالله صدر، رییس سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایسنا از احتمال به بهره‌برداری رسیدن این جزیره در سال ۹۵ خبر داد.

وی توضیح داد: روبروی بندر بوشهر، جزیره مصنوعی به نام جزیره نگین با مشارکت بخش خصوصی در حال ایجاد است که ارزش آن در فاز اول ۳۰۰ میلیون دلار است که با این کار ظرفیت‌های لازم برای مخازن سوخت‌رسانی و صادرات فرآورده‌های نفتی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امکانات و تجهزات بندری در جزیره نگین به عنوان پس کرانه‌ای مهم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای بندر بوشهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

مزیت مهم این جزیره قرار داشتن در کنار حوضچه قابل کشتیرانی و امکان دسترسی مستقل به بزرگراه بوشهر – برازجان است.

از سوی دیگر محدوده عملیاتی بندری موجود در بندر بوشهر به سبب محصور بودن در محدوده شهری عملا امکان توسعه ندارد و تنها راه گسترش این بندر جزیره نگین است.

استان باریک و بلند بوشهر۹۴۳ کیلومتر نوار ساحلی در شمال خلیج‌فارس دارد و از مناطق مهم صیادی و تجاری در جنوب کشور محسوب می‌شود.

این استان از شمال به استان خوزستان و قسمتی از استان کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و قسمتی از استان هرمزگان، از شرق و شمال شرق به استان فارس و از غرب و جنوب به خلیج فارس محدود است.

از نظر نظامی بوشهر یک منطقه سوق الجیشی است. وجود نیروگاه هسته‌ای بوشهر، پالایشگاه گاز فجر جم و پالایشگاه گاز و پتروشیمی عسلویه بر اهمیت این استان افزوده است. استان بوشهر در طول نوار ساحلی که از شاه عبداله دیلم آغاز و به خلیج نای‌بند ختم می‌شود با خلیج فارس مرز مشترک دارد و همه آنها در طول نوار ساحلی ذکر شده به انضمام جزیره خارک و خارکو و فارسی و آب‌های ساحلی آنها جزء قلمرو آبی این استان محسوب می‌شوند از این رو اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این بندر و ایجاد مجتمع‌های بندری به نوعی رشد و توسعه کشور محسوب می‌شود.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.