احراز صلاحیت‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری دلیل نمی‌خواهد

افق(momtaznews.com) عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگویی تلویزیونی در مورد صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و تعریف رجل سیاسی و مذهبی، گفت: رجال سیاسی و مذهبی، شخصیت‌های برجسته مذهبی و سیاسی هستند که از ویژگی‌های خاصی در امور سیاسی و مذهبی برخوردارند و نزد مردم نیز به این ویژگی شناخته شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رجال سیاسی و مذهبی به مفهوم عام شامل چه کسانی می‌شوند؟، اظهار کرد: از نظر سوابق اجرایی باید این موضوع را بررسی کرد. در ابتدای اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده که رییس‌جمهور باید از بین رجال سیاسی و مذهبی انتخاب شود که شرایط دیگری از جمله مدیر، مدبر و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران را دارا باشد؛ بنابراین هر رجل سیاسی و مذهبی الزاما نمی‌تواند واجد شرایط باشد؛ بلکه باید شرایط دیگری که در ذیل اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده نیز در مورد آن‌ها بررسی شود.

کدخدایی اضافه کرد: برای ما فقط تشخیص رجل سیاسی و مذهبی برای کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری نیست بلکه یک طبقه‌بندی در صلاحیت‌های آن‌ها انجام می‌شود. اولا بررسی می‌کنیم که آیا این افراد رجل سیاسی و مذهبی هستند و نیز در مرحله بعد بررسی می‌کنیم که آیا شرایط ذیل اصل ۱۱۵ قانون اساسی را دارند یا خیر؟

سخنگوی شورای نگهبان درباره روند اعلام واجدین شرایط ریاست‌جمهوری، خاطرنشان کرد: اسامی کسانی که واجد شرایط باشند، از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال می‌شود و وزارت کشور نیز به داوطلبان این موضوع را اعلام می‌کند و در نهایت اسامی آن‌ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

کدخدایی با اشاره به این که شورای نگهبان نفیا و اثباتا بر اساس قانون وظیفه‌ای در قبال اعلام اسامی کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشود، ندارد، گفت: احراز صلاحیت‌های کاندیدا‌های ریاست جمهوری دلیل نمی‌خواهد بلکه باید شرایط آن‌ها احراز شود و شورای نگهبان فقط نسبت به کسانی که شرایط لازم برای ریاست جمهوری را داشته باشند اعلام نظر می‌کند و نسبت به کسانی که صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود اعلام نظری ندارد. زیرا شورای نگهبان اظهار نظر منفی نسبت به داوطلبان ریاست جمهوری ندارد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شورای نگهبان در برابر انتقاد کاندیدا‌هایی که صلاحیت‌شان از سوی این شورا احراز و علنی نمی‌شود، چه پاسخی دارد؟ خاطرنشان کرد: شورای نگهبان تابع قانون است و ما هم به این داوطلبان گوشزد می‌کنیم که شما هم تابع قانون باشید.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی دیگر درباره این که آیا احراز نشدن صلاحیت داوطلبان ریاست‌جمهوری به معنای عدم صلاحیت این کاندیدا‌ها در پست‌های دیگر است؟، اظهار کرد: شورای نگهبان یک مرجع خاص است و به عنوان یک مرجع خاص در خصوص صلاحیت خاصی که قانونگذار به این شورا واگذار کرده می‌تواند اظهار نظر کند. بنابراین شورای نگهبان در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و نیز ریاست جمهوری، فقط اعلام می‌کند که داوطلبان این انتخابات می‌توانند دارای صلاحیت در این پست باشند یا خیر و شورای نگهبان در این موضوع که داوطلبان در گذشته و آینده چه پستی داشته‌اند، دخالتی نمی‌کند.

کدخدایی ادامه داد: کسی که در عرصه سیاسی وارد می‌شود حتما حساب این موضوع را دارد که خود را در معرض عموم قرار داده است و با افراد عادی دیگر فرق دارد.

وی درباره اینکه آیا لابی‌ها و فشارهای سیاسی تاثیری بر تصمیم‌گیری شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ کاندیدا‌های ریاست جمهوری دارد یا خیر؟ اظهار کرد: در هیچ زمانی شورای نگهبان تابع فشار و زور نبوده است اما گاهی اوقات رایزنی‌های مشورتی انجام می‌شود که در احراز صلاحیت‌ کاندیدا‌ها به شورای نگهبان کمک می‌کند. اگر اعضای شورای نگهبان به این نتیجه برسند که در نظر ابتدایی نسبت به کاندیدا‌ها اشتباهی داشته‌اند، اشتباه خود را می‌پذیرند. بنابراین این موضوع را نمی‌توانیم به عنوان فشار تلقی کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه بنابراین لابی در شورای نگهبان وجود داشته و فشار در این شورا برای بررسی صلاحیت کاندیدا‌های ریاست جمهوری نبوده است، گفت: لابی به مفهوم آن چه که در سیاست وجود دارد، در شورای نگهبان نداشته‌ایم.

وی درباره اینکه از نظر شما از تعداد ۳۷ نفر چهره شناخته شده که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند، چند نفر احراز صلاحیت‌ می‌شوند؟ گفت: شورای نگهبان هیچ‌وقت تابع عدد نبوده است و اول عدد را تعیین نمی‌کند بلکه در ابتدا معیارها را می‌سنجد.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.