احزاب سیاسی صربستان بالاخره دولت تشکیل می دهند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، خبرگزاری رسمی صربستان اعلام کرد که احزاب سیاسی این کشور روز گذشته توافقنامه ای را برای تشکیل دولت جدید پس از دو ماه مذاکره امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه “ایویسا داچیچ” رهبر حزب سوسیالیست صربستان (SPS) به عنوان نخست وزیر انتخاب می شود و با وجود اینکه حزب وی در انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت، بدون آن دولت جدید تشکیل نخواهد شد.

در انتخابات پارلمانی حزب پیشروی صربستان با کسب اکثریت کرسی ها در جایگاه نخست و حزب دموکراتیک که تقاضای داچیچ را برای به عهده گرفتن پست نخست وزیری نپذیرفت، در جایگاه دوم قرار گرفت.

رهبران حزب سوسیالیست و پیشروی صربستان و رهبران احزاب منطقه ای هنگام این توافقنامه بر اهداف سیاسی مشترک که شامل سیاست اقتصاد مالی و مبارزه با فساد است، تاکید کردند.

در این توافقنامه همچنین بر راه حل مسالمت آمیز برای حل مسئله کوزوو با احترام بر اصول دموکراتیک تاکید شده است. رسانه های خبری گزارش دادند که احتمالا دولت جدید ظرف دو هفته آتی تشکیل می شود.

این توافق درحالیست که “تومیسلاو نیکولیچ” رهبر حزب ملی گرای مخالف دولت صربستان با کسب ۴۹٫۷ درصد آرا رقیب خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور شکست داد.

“بوریس تادیچ” رهبر حزب لیبرال و رئیس جمهوری مستعفی صربستان در این دور از انتخابات ۴۷٫۱ درصد آرا را از آن خود کرد و بدین ترتیب از رقیب خود شکست خورد.

تادیچ از نیکولیچ خواست تا در مسیر همگرایی با اتحادیه  اروپا و رشد اقتصادی کشورش تلاش کند. نیکولیچ نیز در واکنش به این اظهارات گفت: صربستان از مسیر اتحادیه اروپا منحرف نمی شود.

نیکولیچ افزود: از مردم صربستان که در این انتخابات شرکت کرده و به من و رقیبم رای دادند، تشکر می کنم. حضور مردم پای صندوق های رای نشان می دهد که سرنوشت کشورشان برای آنها مهم است.  


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.