احزاب هند رییس جمهوری آمریکا را به باد انتقاد گرفتند

به گزارش ایرنا این احزاب در عین حال، از دولت هند خواستند که در برابر هر گونه فشار خارجی در مورد مقررات سرمایه گذاری خارجی در هند مقاومت کند.

اوباما روز یکشنبه در گفت وگویی با پی.تی.آی خبرگزاری رسمی هند در واشنگتن گفته بود که شرکت های آمریکایی می گویند هنوز سرمایه گذاری در هند بسیار دشوار است.

رییس جمهوری آمریکا وضعیت سرمایه گذاری خارجی را در هند وخیم توصیف و نسبت به محدودیت های این کشور در گشایش بخش های مختلف به روی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ابراز نگرانی کرده و از هند خواسته بود که موج جدیدی را از اصلاحات اقتصادی براه اندازد.

نیلوتپال باسو (Nilotpal Basu) از رهبران ارشد حزب کمونیست مارکسیست هند گفت: آمریکایی ها می خواهد که ما اقتصاد و بازار خود را مطابق میل آنان اصلاح کنیم و هیچکس تحت شرایط کنونی احساس نمی کند که تغییر عمده ای در وضعیت اقتصادی جهان رخ خواهد داد.

حزب بهارتیا جاناتا (بی.جی.پی.) نیز این اظهارات باراک اوباما را مضحک توصیف کرده و تارون ویجی (Tarun Vijay) از اعضای این حزب در ‘راجیا سابها’ (پارلمان علیای هند) گفت: آمریکا زمانی به ما در مورد مقررات سرمایه گذاری و اقتصاد توصیه می کند که خودش با مشکلات شدید اقتصادی مواجه می باشد. ما باید منافع ملی خود را تضمین کنیم. این توصیه آمریکا خنده آور است.

وی بر ضرورت هوشیاری هند در مورد مسائلی چون سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور تاکید کرد و گفت: ما از همه حقوق لازم برای مخالفت با سرمایه گذاری مستقیم خارجی برخوردار هستیم و این موضوعی است که به منافع ملی ما مربوط می شود.

شاهد صدیق رهبر حزب ساماجوادی (SP) که حمایت های خارجی خود از دولت ائتلاف ملی را گسترش داده در این باره اظهار داشت: هند هیچ تصمیمی در حمایت از ایالات متحده نمی گیرد و آنها تنها می خواهند بازارهای خود را در هند گسترش دهند.

بی.جی.پی. و احزاب چپ با گشایش بازارهای هند به روی سرمایه گذاری مستقیم خارجی مخصوصا در خرده فروشی مخالفت کرده و گفته اند که تحقق این امر به ضرر تجار کوچک هندی تمام خواهد شد.

ویراپا مویلی وزیر امور شرکتهای هند نیز اظهارات اوباما را رد کرد و گفت که برخی از لابی های بین المللی اینگونه شایعات را پخش می کنند و رئیس جمهور آمریکا از وضعیت اقتصادی خوب هند اطلاع ندارد.

وی افزود: حتی یک موسسه مالی در هند ورشکست نشده است حال آنکه چندین موسسه مالی در آمریکا و کشورهای دیگر از هم پاشیده اند.

روز گذشته نیز نهادهای تجاری و صنعتی هند در واکنش به اظهارات رییس جمهوری آمریکا، مبنی بر اینکه دولت هند باید اصلاحات دشوار اقتصادی را به انجام برساند اعلام کردند که اوباما یا هیچ فرد دیگری نمی توانند سیاست های ما را دیکته کنند.

این در حالی است که نهادهای تجاری و صنعتی هند، ضمن تاکید بر اینکه در شرایط کاهش رشد اقتصادی، انجام اصلاحاتی ضروری است، افزودند: راه حل این مشکل باید در داخل کشور پیدا شود نه اینکه از خارج برایش نسخه بپیچند.

‘اس. راوات’ قائم مقام رییس کل اتاق های بازرگانی هند درباره مصاحبه مداخله جویانه اوباما دردهلی نو اظهار داشت: با چشم انداز رشد بلندمدتی که وجود دارد، هند همچنان مقصد مهم سرمایه گذاری باقی می ماند.

وی با اشاره به عقب افتادگی های این کشور در اصلاح بخش هایی همچون خرده فروشی، هوانوردی، دفاعی و بیمه افزود: اوباما یا هیچ فرد دیگر نمی تواند چیزی به دولت یا سیاست گذاران هند دیکته کند.

راوات ادامه داد: هند و آمریکا هر یک مشکلات مربوط به خود را دارند و دولت ما بر اساس نیازها و ضرورت ها تصمیم گیری می کند.

وی تاکید کرد: با این حال، اقتصاد هند هنوز بهتر از بیشتر کشورهای توسعه یافته عمل می کند.

دبیر کل کنفدراسیون صنایع هند نیز در این باره به رسانه ها گفت: اقتصاد هند حتی در شرایط رکود اقتصاد جهانی نیز قوی است و رشد شش درصدی دارد.

‘چاندراجیت بنرجی’ افزود: با این حال، برخی بخش های اقتصادی ما نیاز به اصلاحاتی دارند که باید به مرور زمان به اجرا درآیند.

راجیو کومار دبیر کل فدراسیون اتاق تجارت و صنعت هند نیز چشم انداز رشد اقتصادی بلند مدت هند را امیدوارکننده خواند و گفت: ویژگی های مثبتی در ساختار اقتصاد هند که جذب سرمایه را تضمین و نرخ رشد درآمد ناخالص ملی را تثبیت می کند، وجود دارد.

به هرحال اظهارات مداخله جویانه آمریکایی ها در دیگر کشورها که همواره مورد انتقاد مردم و دولت های آن کشورهاست این بار نیز موجب راه افتادن موجی از مخالفت احزاب و تشکلهای هند نسبت به اظهارات مداخله جویانه باراک اوباما در امور اقتصادی این کشور شد.

آساق ** ۲۱۶۴** ۵۸۹**۱۵۶۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۷۵۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.