احضار شریک خارجی ایرانسل به دادگاه

یک سخنگوی پلیس افریقای جنوبی روز سه شنبه اعلام کرد، تحقیقات درباره ادعاهای مطرح شده علیه شرکت «ام تی ان» در خصوص نحوه برنده شدن این شرکت در مناقصه ایرانسل در ایران را آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، تحقیقات پلیس آفریقای جنوبی در حالی در مورد مناقصه «ام تی ان» ایرانسل آغاز شده که درماه مارس سال جاری شرکت «ترک سل» شکایتی علیه شرکت «ام تی ان» در دادگاهی در آمریکا اقامه کرد. ترک سل خواهان دریافت ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بابت زیان این شرکت در مناقصه ایرانسل است.
شرکت ام تی ان، اپراتور تلفن همراه در آفریقا جنوبی، در سال ۲۰۰۴ توانست با پشت سرگذاشتن رقیب خود، ترک سل، در مناقصه شرکت ایرانسل اپراتور خصوصی تلفن همراه در ایران، برنده شده و ۴۹ درصد از سهام آن را در اختیار بگیرد.
ترک سل می گوید، «ام تی ان» از طریق برخی اقدامات توانسته است مناقصه را برنده شود، در حالی که این مناقصه پیشتر به ترک سل واگذار شده بود.
«مک لنتوش پولا»، یک سخنگوی پلیس آفریقای جنوبی، در این زمینه گفته است: «اتهاماتی در خصوص فساد مطرح شده است. این دقیقا چیزی است که داریم درباره آن تحقیق می کنیم.»
مقام های گروه «ام تی ان» هرگونه اقدام خلاف قانون درجریان برنده شدن در مناقصه ایرانسل را رد می کنند.
این در حالی است که به گزارش رویترزمجموعه ای از اسناد و مدارک متعلق به «ام تی ان» در این زمینه به دادگاهی در آمریکا ارائه شده است.
خبرگزاری رویترز در همین زمینه روز دوشنبه نوشته بود که اسناد و شواهدی در اختیار دارد که نشان می دهد ایران به رغم تحریم های آمریکا توانسته است تجهیزات کامپیوتری پیچیده آمریکایی در صنایع تلفن همراه را به دست آورد.
طبق این گزارش، مصاحبه با مدیران و افراد مرتبط و همچنین اسناد نشان می دهند که شرکت «ام تی ان» ایرانسل، کنسرسیوم مشترک ایران و شرکت ام تی ان، توانسته است این تجهیزات را از شرکت سان مایکرو سیستم، شرکت هیولت پاکارد، و شرکت سیسکو سیستم به دست آورد.
«کریس کیل وان»، مدیر اجرایی «ام تی ان» در ایران بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷، به خبرگزاری رویترز گفته است: گروه «ام تی ان» افریقای جنوبی که به عنوان شرکت مادر محسوب می شود، به طور مستقیم قطعات آمریکایی مورد نیاز «ام تی ان» ایرانسل را تامین می کرد.
وی گفته است: همه فرایندها و مراحل برای تدارک این تجهیزات توسط«ام تی ان» انجام می شد.
کریس کیل وان اضافه کرده است: «ام تی ان» با شرکت «ام تی ان» ایرانسل و ایران توافق کرده بود، که شرکتی را برای دور زدن این تحریم ها تشکیل دهند.
شرکت چند ملیتی ام تی ان طی مدت فعالیت شش ساله اش در ایران هیچ گونه محدودیتی برای واگذاری سیمکارتهای رایگان به جوانان ایرانی نداشته است و در حالیکه حداکثر می توانست ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار سیمکارت واگذار کند تا کنون از مرز ۴۰ میلیون سیمکارت واگذار شده هم عبور کرده است. این شرکت همچنین بر خلاف ضوابط پروانه اش تا کنون اجازه واگذاری ۲۱ درصد سهامش در بورس را نداده است.

*** MTN پرداخت رشوه به مقامات ایرانی را رد کرد
گزارش دیگری نیز حاکیست شرکتMTN آفریقای جنوبی ادعای پرداخت رشوه به مقامات ایرانی برای تضمین مجوز فعالیت در این کشور توسط ترکسل را رد کرد.
به گزارش موبنا، اپراتور شبکه موبایل ترکیه که چندین سال پیش نتوانست مجوز فعالیت به عنوان اپراتور دوم را در ایران به دست بیاورد، چندی پیش از MTN شکایت و ادعا کرده که این شرکت با پرداخت رشوه توانسته فعالیت خود را در ایران ادامه دهد.
بر این اساس پلیس جستجو و بررسی خود را درباره این اتهامات آغاز کرده است.
گزارش ها حاکی است، ترکسل با ارسال نامه ای به یکی از قضات انگلیسی ادعا کرده که این ادعاها را ثابت می کند.
ترکسل همچنین مدعی شده که شرکت MTN آفریقای جنوبی دولت ایران را به منظور رای مثبت در مجامع بین المللی تحت فشار قرار داده است. این در حالی است که دولت ایران نیز این ادعاها را رد کرده است.
از سوی دیگر شرکت MTN به دلیل استفاده از محصولات سخت افزاری رایانه ای شرکت های آمریکایی در پی تحریم ایران، سخت تحت فشار قرار دارد.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.