احضار ظریف به مجلس به سبب دیدار پرحاشیه

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

هیات پارلمانی اروپا در اولین روز ورود خود به ایران با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار کرد.

همین موضوع سبب انتقاد طیفی از مجلس شد و آنها به تقبیح این اقدام هیات اروپایی پرداختند. هیات اروپایی ۶ روز در ایران اقامت خواهد داشت. دیدارهای این هیات با مقامات ایران از روز شنبه آغاز شده است.
روزنامه آرمان: هیات پارلمانی اروپا در اولین روز ورود خود به ایران با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار کرد. همین موضوع سبب انتقاد طیفی از مجلس شد و آنها به تقبیح این اقدام هیات اروپایی پرداختند. هیات اروپایی ۶ روز در ایران اقامت خواهد داشت. دیدارهای این هیات با مقامات ایران از روز شنبه آغاز شده است.

وزیر امور خارجه را احضار می‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دیدار هیات پارلمانی اروپا با ۲ تن از فتنه‌گران ۸۸ نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان اجرایی به اخطار مجلس است. جواد کریمی قدوسی افزود: هیات پارلمانی اروپا می‌تواند در جریان سفر خود دیدارهایی را با همتایان خود و همچنین مقامات قوای سه‌گانه در ایران داشته باشد اما دیدار با این ۲نفر، نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی و در ایران است.

 وی اظهار کرد: همان‌گونه که پیش از انجام این سفر نمایندگان اخطار لازم را به مسئولان مربوطه داده بودند بعد از انجام این دیدار که عدم توجه به اخطار نمایندگان را نشان می‌دهد قطعا وزیر خارجه برای پاسخگویی در ارتباط با این موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود و تذکراتی با امضاهای بسیار زیاد به شخص رئیس‌جمهور داده خواهد شد. کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: این قبیل اقدامات همان حاشیه‌سازی‌هایی‌ است که دولت انجام می‌دهد و ادامه این روند سبب عدم ورود دولت به مسائل اصلی خواهد شد.

 عضو دیگر این کمیسیون نیز در واکنش به دیدارهای هیات پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی توضیح داد: من به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی هیچ اطلاعی از این دیدار نداشتم و از طریق رسانه‌ها از وقوع آن مطلع شدم. ابراهیم آقامحمدی این دیدار را یک اقدام ضدامنیتی دانست و تاکید کرد که مجلس از وزارت اطلاعات و خارجه در این باره توضیح خواهد خواست. وی با طرح این پرسش که هیات پارلمانی اروپا به چه صورت و با هماهنگی چه کسانی با این دو نفر دیدار کرده است؟ گفت: اگر قرار است هیات پارلمانی اروپایی‌ها به تهران بیاید باید کمیسیون امنیت ملی از جزئیات سفر آنها آگاه باشد و این در حالی است که ما اطلاعی در این زمینه نداشته‌ایم. آقامحمدی اضافه کرد: هیات رئیسه مجلس باید از متولیان این سفر تو ضیح بخواهد و البته وزرای اطلاعات و امور خارجه نیز باید پاسخگوی این دیدار باشند.

پاسخ معاون وزارت خارجه

معاون امور مجلس وزارت خارجه با اشاره به دیدار هیات پارلمانی اروپایی با ستوده و پناهی گفت: شأن مجلس به گونه‌ای نیست که وزارت خارجه برای برنامه یک هیات پارلمانی خارجی مجوزی بدهد اما گاهی دربارهٔ کلیات سفر هیات‌های پارلمانی از وزارت خارجه استعلام می‌شود. حسن قشقاوی افزود: البته ممکن است از وزارت امور خارجه درخواست نظر و استعلامی در این زمینه انجام شود و گاهی برای هیات‌های پارلمانی که به کشورمان می‌آیند، از وزارت خارجه نظرخواهی می‌شود و وزارت خارجه نیز نظر مثبت یا منفی خودش را اعلام می‌کند.

 اما اصولا اصل تصمیم‌گیری برای سفرهای هیات‌های پارلمانی از رئیس مجلس تا تبادل هیات‌های پارلمانی بین ایران و کشورهای مختلف، سفر گروه‌های دوستی، حضور نمایندگان در اجلاس‌های بین‌المجالس آسیایی، اسلامی و جهانی، با مجلس است. معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه مجلس می‌گوید هیچ دخالتی در زمینه دیدار هیات پارلمانی اروپایی با این اشخاص نداشته و برنامه‌ای در این باره تنظیم نکرده است، بنابراین آیا وزارت خارجه با انجام این دیدار موافقت کرده است؟ تاکید کرد: بنده هیچ‌گونه نظری در این زمینه ندارم و باید از بخش‌های ذی‌ربط دراین‌باره سوال کنم.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.