احکام شرم‌آور دادگاه‌های بحرین

جام جم آنلاین: هفته گذشته رای نهایی در پرونده فرجام‌خواهی ۲۰ نفر از پزشکان بحرینی که در دادگاه‌های نظامی در سپتامبر سال گذشته محکوم شده بودند صادر شد.

بی‌تردید از همان جلسات ابتدایی دادگاه در ماه مارس و در پشت اتهاماتی نظیر «اشغال بیمارستان» و «قاچاق سلاح» انگیزه‌های سیاسی فراوانی وجود داشت و هدف در واقع تنبیه پزشکانی بود که اقدام به مداوای معترضان زخمی تظاهرات کرده و واقعیت‌ها درباره موج گسترده اعمال خشونت از سوی نیروهای امنیتی علیه مردم را به رسانه‌های بین‌المللی منعکس کرده بودند.

با آن‌که ابتدا مقامات بحرین اعلام کردند اتهامات علیه ۱۵ نفر از این افراد را مسکوت خواهند گذاشت و فقط پنج نفر مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت، اما قاضی پرونده این ادعا را گمانه‌زنی رسانه‌ای نامید و اعتراض وکیل مدافع را وارد ندانست.

پنجشنبه هفته گذشته سرانجام دادگاه ۹ نفر از این پزشکان را تبرئه، دو نفر را به ۱۵ سال زندان و ۹ نفر بقیه را به حبس‌هایی از یک ماه تا پنج سال محکوم کرد.

دکتر علی عکری و دکتر غسان ضیف، دو نفری که رسانه‌های جهان اغلب از آنها نام می‌بردند و به همین جهت دادگاه اصرار به محکومیت‌شان داشت به ترتیب به پنج و یک سال زندان محکوم شدند.

دکتر فاطیما حاجی که در دادگاه نظامی به پنج سال حبس محکوم شده بود تبرئه شد، اما اعلام کرد به هیچ وجه خوشحال نیست و از این وضع شوکه شده است.

دکتر حاجی گفت: «ما همگی در اتاق اورژانس بیمارستان در حال مداوای مجروحان بودیم و همگی بی‌گناهیم. اگر یکی از ما را محکوم کنند پس باید همه را محکوم کنند.»

دکتر رولا الصفار رییس سازمان پرستاران بحرین که در دادگاه نظامی به ۱۵ سال زندان محکوم و اعترافاتش در زیر شکنجه ماموران گرفته شده بود، می‌گوید که او نیز از تبرئه خود شادمان و مسرور نیست. وی ۱۸ سال در آمریکا کار و زندگی کرده است.

دکتر نادا ضیف هم که در دادگاه اول به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود، می‌گوید: «آنها چطور می‌توانند دکتر عکری و دکتر غسان ضیف و دیگران را به زندان بفرستند؟» اتفاقاتی که در دادگاه‌های بحرین رخ داد تا ابد مایه رسوایی جهانی این رژیم خواهد بود و همچنین احکام این دادگاه وعده‌های توخالی درباره اصلاحات و آشتی ملی را افشا و تشدید فشار و محکومیت مدافعان حقوق بشر بحرینی و محدودیت دسترسی به رسانه‌های بین‌المللی را برملا کرده است.

 بدون شک دخالت‌های سیاسی در پرونده پزشکان فاجعه‌ای برای رژیم بحرین محسوب می‌شود. بسیاری از مطبوعات جهان بیشتر از آن که گزارش‌هایشان را به پرونده محکومیت ۵۰۲ بحرینی در دادگاه‌های نظامی معطوف کنند توجه خود را روی دادگاه پزشکان متمرکز کرده بودند و دلیل آن هم این نکته است که این پرونده سوالات مهمی را در مورد احترام به بی‌طرفی پزشکان در طول درگیری و ناآرامی‌ها مطرح می‌کند.

در واقع سکوت جامعه بین‌المللی در برابر محکومیت پزشکان بحرینی می‌تواند نقطه عطفی در تکرار وقایع مشابه در دیگر کشورها در آینده باشد. دکتر حاجی می‌گوید جلوی این مساله را باید همین جا گرفت.

اکنون بسیاری از رژیم‌ها در سراسر جهان منتظر هستند ببینند ایالات متحده و سردمداران حقوق بشر در دنیا چه واکنشی در مقابل احکام دادگاه‌های بحرین از خود نشان می‌دهند. ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم این احکام برای دیگران روشن کرده باشد که قدمی در جهت این به اصطلاح اصلاحات حقوق بشری در بحرین برداشته نشده است.

منبع: فارین پالیسی 
مترجم: ایرج جودت


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.