احمدی نژاد و بان‌کی موی دیدار کردند

جام جم آنلاین: رییس‌جمهوری اسلامی ایران و دبیر کل سازمان ملل متحد در ملاقاتی دوجانبه آخرین مسایل و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی و در خصوص راهکارهای حل مشکلات موجود در جهان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

” محمود احمدی‌نژاد” شامگاه دیروز (چهارشنبه) به وقت محلی در حاشیه اجلاس جهانی توسعه و محیط زیست (ریو+۲۰) در دیدار بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه باید در جامعه جهانی، تفاهمی درباره ارائه تعریفی درست و ایجاد مفهومی صحیح و جامع از انسان و انسانیت شکل بگیرد، نقش سازمان ملل را در تحقق این امر تأثیرگذار و دارای اهمیت خواند و تصریح کرد: باید در جهان فرصتی بوجود آید تا به واسطه آن همه ملت‌ها در فضایی مسالمت‌آمیز و همراه با صلح و عدالت به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

رییس‌جمهور افزود: دستیابی به این مهم مسئولیتی همگانی است و همه دولت‌ها و ملت‌ها باید برای تحقق آن در جهان تلاش کنند.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این دیدار در خصوص مسایل سوریه با تأکید بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر مشکلات در این کشور اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران با هرگونه دخالت بیگانگان در اوضاع داخلی سوریه مخالف بوده و معتقد است مسایل در این کشور باید با گفتگو و تفاهم متقابل میان طرفین حل و فصل شود.

رییس‌جمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در راستای حل و فصل مناقشات سوریه با هر گونه طرحی از سوی سازمان ملل مبنی بر حل مسایل بر پایه گفتگو و احترام به حقوق مردم این کشور همکاری و از آن حمایت کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه سازمان ملل متحد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و مدیریت کند تا مسایل در سوریه بدون دخالت‌های خارجی و از طریق گفتگو حل و فصل شود، خاطر نشان کرد: آزادی، عدالت و برخورداری از حق انتخاب و حاکمیت ملی از حقوق مسلم مردم سوریه است که هرگز با کشتار و دخالت بیگانگان محقق نخواهد شد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ در مسکو نیز با تأکید بر اینکه قانون باید برای همگان بطور یکسان اجرا شود، اظهار داشت: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکنون در چارچوب قوانین مقررات و تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده و جمهوری اسلامی ایران با همه تعهدات خود پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه مایل هستیم تا در گفتگوهای خود با ۱+۵ به تفاهمی متقابل دست پیدا کنیم، تصریح کرد: گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ فرصت مناسبی برای آنها خواهد بود تا به مرز قانون باز گردند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده و همواره خواستار برقراری دوستی و محبت میان دولت‌ها و ملت‌ها است، گفت: مستکبران و سلطه‌گران باید از دشمنی با ملت ایران و سایر ملت‌های عدالت‌طلب و آزادی‌خواه دست بردارند، چرا که امروز اوضاع جهان به گونه‌ای است که اساس همکاری میان ملت‌ها بسیار مناسب‌تر و بهتر از ایجاد دشمنی و اختلاف است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای اخیر خود با ۱+۵ در مسکو پیشنهادات قانونی، سازنده، عادلانه و دوستانه‌ای را در خصوص حل موضوعات مطرح و ارائه کرد که امیدواریم در نشست‌های آتی به تفاهم مورد نظر دست پیدا کنیم.

بانکی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار ضمن تقدیر از حضور و سخنرانی دکتر احمدی‌نژاد در اجلاس جهانی توسعه و محیط‌زیست (ریو+۲۰) اظهار امیدواری کرد که سند نهایی این اجلاس با توافق همه کشورها موجب توسعه، رشد، پیشرفت و آبادانی برای همه ملت‌های جهان باشد.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین نقش جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و جهان حائز اهمیت دانست و گفت: ایران همواره در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی به عنوان کشوری تأثیرگذار مطرح بوده که امروز نیز نقش بسزایی را در عرصه‌های مختلف جهانی ایفا می‌کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.