احمدی نژاد استثنا نبود/ همکاری قوا فریضه است/ نامه انتقادی فعالان رسانه‌ای

به گزارش خبرنگارمهر،در هفته گذشته موضع گیری سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر احمدی نژاد به برزیل،تصویب اعتبارنامه الیاس نادران در صحن علنی مجلس،ارسال نامه انتقادی فعالان رسانه ای به هئیت رئیسه مجلس و دیداررئیس و مسئولین قوه قضائیه با مقام معظم رهبری و واکنش علی لاریجانی به یک شایعه مهمترین رویدادهای سیاسی این هفته بود که در ادامه این اخبار را باهم مرور می کنیم.

درآغاز هفته ،سردار پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در ششمین گردهمایی خانواده های شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز به دنیای خیال دشمن نفوذ کرده ایم، تاکید کرد: ما در همه جا بر دشمن مسلط هستیم و این موضوع باعث آن شده است که آنها با احترام با ما رفتار کنند و نوع تعامل آنها با ما بسیار متفاوت است با تعاملی که با کشورهای دیگر برقرار کرده اند.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران همچنین به مذاکرات اخیر ایران با گروه ۱+۵ که در مسکو برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این مذاکرات اقتدار ایران در مقابل غرب را دیدیم و به توازن قوای جهانی پی بردیم. آنها در مقابل منطق ما ناتوان شدند ولی مدام داعیه مدیریت بر جهان را دارند. این اقتدار در مذاکرات عظمت ما را نشان می دهد.

گزارش مبسوط جلیلی به مجمع تشخیص
دبیر شورای عالی امنیت ملی  روز شنبه سوم تیر ماه گزارش مبسوطی از روند مذاکرات اخیر در مسکو و نتایج آن به اطلاع اعضای مجمع تشخیص رساند که رئیس و اعضای مجمع حمایت خود را از مواضع تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعلام داشتند.

واکنش لاریجانی به یک شایعه
همچنین در این هفته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برنامه انتخاب کتاب سال سپاه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص برخی شایعات و انتشار اسنادی در سایت های خبری مبنی بر زمین خواری یکی از برادران لاریجانی، گفت: کدام زمین خواری؟ هر کسی سندی دارد به قوه قضائیه بدهد تا بررسی شود. هر چیزی باید از راه صحیح و درست آن پیگیری شود.

عزت امروز ملت ایران از نتایج عمل به درسهای حیات بخش قرآن است
به مناسبت سالروز ولادت نورانی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، استادان، قاریان و حافظان برتر بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، در حضور حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، محفل نورانی انس با قرآن تشکیل دادند.

در این دیدار رهبر معظم انقلاب عزت اسلامی ملت ایران را نتیجه عمل به درسهای قرآن برشمردند و افزودند: ملتهای مسلمان از این نمونه درخشان، می آموزند که اگر ملتی وعده های الهی را باور کرد، استقامت به خرج داد و به لبخند و ترفند دشمن اعتماد نکرد، بر پیچیده ترین تجهیزات نظامی و گسترده ترین توطئه های سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی پیروز خواهد شد.

ایشان تاکید کردند: دشمنان خونخوار و غدار، در مقابل گسترش و تعمیق حرکتهای اسلامی ملتها مقاومت می کنند اما ادامه حرکت ملتها در مسیر قرآن، این توطئه ها را ناکام می گذارد.

الگو شدن ایران در منطقه از هزاران بمب اتم برای آمریکا خطرناکتر است
روز یکشنبه چهارم تیر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به بهارستان دعوت شد تا به مناسبت روز پاسدار در جمع نمایندگان مجلس سخنرانی کند.

وی خطاب به نمایندگان ملت تصریح کرد: اگر ایران بتواند فرهنگ، اقتصاد و سیاست خود را در منطقه به عنوان الگو حاکم کند این موضوع از هزاران بمب اتم برای غرب و آمریکا خطرناک تر است.

رضایی در خصوص مذاکران ایران با گروه ۱+۵ گفت:  مذاکرات ایران و ۱+۵ کاملا نشان می دهد که در پشت صحنه چه کارشکنی هایی وجود دارد تا اجازه ندهد ایران راهی را در مناسبات بین المللی خود پیدا کند.

همچنین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آخر هفته جاری طی یادداشتی که در سایت شخصی وی منتشر شد علت خروج خود از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ورود به عرصه سیاسی کشور را تشریح کرد.

ایران از ابتکارات فلسطین برای مقاومت حمایت می کند
ماهر طاهر دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در هفته جاری با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورایعالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان وقوع بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را ظرفیتی بزرگ دانست و به ماهر طاهر  گفت: در چنین فضایی گفتمان غالب باید آزادی و دفاع از فلسطین باشد و حرکت مردمی و مقاومت فلسطین با استفاده از این فرصت برای همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان الهام بخش باشد. وی افزود؛ ایران از ابتکارات فلسطین برای مقاومت حمایت می کند.

این فعال فلسطینی همچنین  در دیدار با علی اکبر صالحی مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان از وی شنید،جمهوری اسلامی ایران به تحولات کنونی در سوریه از منظر جایگاه مهم این کشور در حمایت از مقاومت می‌نگرد و راه‌حل مسائل کنونی این کشور را به شکل سوری ـ سوری و بدون هرگونه مداخله خارجی و از طریق اجرای روند اصلاحات جاری و تحقق مطالبات مشروع و مسالمت‌آمیز مردم این کشور می‌داند که منجر به حفظ جایگاه سوریه در جبهه مقاومت خواهد شد.

کشورهای اروپایی با افزایش سوءظن به ایران اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند
یکی دیگر از رویدادهای هفته جاری دیدار سفیر اسپانیا با هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

هاشمی رفسنجانی در این دیدار خطاب به این دیپلمات غربی گفت: کشورهای اروپایی با افزایش سوءظن نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی در حال ارتکاب اشتباه بزرگی هستند که امیدواریم کشور شما به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در رفع این اشتباهات و سوءظن‌ها قدم‌های مؤثری بردارد.

وی  به مسائل جاری میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و با اشاره به مساله هسته‌ای کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌وجه به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

احمدی نژاد در برزیل استثنا نبود
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه روز سه شنبه  در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهرکه از وی  در رابطه با سفر رئیس جمهور به برزیل سوال کرد و اینکه آیا وزارت خارجه با توجه به در نظر گرفته نشدن پروتکل‌های متناسب با سفر رئیس جمهور و حضور وی در برخی نشستها، توصیه و مشورت‌هایی به نهاد ریاست جمهوری داشته است؟ گفت: در رابطه با اجلاس ریو۲۰ ملاحظاتی است که باید مردم عزیز و رسانه‌ها در نظر داشته باشند. پروتکل اجلاس‌های چند جانبه متفاوت است با پروتکل‌های سفر دو جانبه و در اجلاس ریو ۱۸۰ کشور شرکت داشتند که ۹۰ کشور در حد نخست وزیر و رئیس جمهور یعنی در بالاترین سطح حضور یافتند.
 
وی خاطرنشان کرد: از قبل از برگزاری اجلاس به همه کشورها اطلاع داده شده بود که مقامات آنها توسط مقامات تشریفات وزارت خارجه برزیل مورد استقبال قرار می گیرد و این مساله استثناء نداشت و این معمول نشستهای بین‌المللی است.

سفر صالحی به قبرس و قزاقستان
وزیر امور خارجه در اینفه به دو کشور قبرس و قزاقستان سفر کرد و با همتایان خود و مسئواین ارشد این دو کشور به گفتگو و رایزنی پرداخت.

تعامل بیشتر ایران با این دوکشور از محورهای اصلی گفتگوی صالحی با مقامات قبرس و قزاقستان بود.

رئیس جمهور قزاقستان در دیدار با صالحی  برای دیدار آتی ایران و ۱+۵ در این کشور اعلام آمادگی کرد.

همکاری قوا فریضه است

رهبر معظم انقلاب  هفتم خرداد ماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی در دیدار مسوولان عالی قضایی، اظهارداشتند: دولت، مجلس و قوه قضاییه، همه در جبهه واحد دفاع از اسلام، ملت ایران و استقلال و هویت کشور در مقابل تلاش همه جانبه قدرتهای استکباری، قرار دارند و باید با پرهیز از مسائل حاشیه ای و اختلافی، به یکدیگر کمک کنند.


ایشان در این دیدار که در تالار اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد با تأکید بر لزوم کاهش توسل به زندان در مجازاتها، به عنوان یک سیاست جاری در قوه قضاییه، خاطرنشان کردند: باید تا آنجا که ممکن است، مجازات زندان به حداقل برسد زیرا زندان یک پدیده نامطلوب است و تبعات گسترده ای برای زندانیان، خانواده های آنان و حتی محیط کار افراد دارد.


در این هفته رئیس قوه مجریه و رئیس قوه مقننه با سفر به مشهد مقدس در جمع رئیس،مسئولین بلند پایه و قضات قوه قضائیه سخنرانی کردند.


اصولگرایان به وحدت برسند
رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز در حاشیه مراسم رونمایی از یادمان ۷۲ شهید انقلاب اسلامی در پاسخ به این سئوال که توصیه شما به اصولگرایان چیست گفت: توصیه من همیشه به ائتلاف است نه اتحاد و همیشه اصولگرایان را دعوت به ائتلاف می کنم چرا که اتحاد امر شدنی نیست.

 

مهدوی کنی درباره اینکه  آیا حضور اصلاح طلبان در انتخابات به صلاح نظام است، گفت: من از اصلاح طلبان خبر ندارم و اهل اصلاح هم نیستم.


نامه انتقادی ۱۷۵ فعال رسانه ای به دست هیئت رئیسه مجلس رسید
در این هفته، جمعی از فعالان رسانه ای کشور در نامه ای خطاب به هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به آنچه سستی و مسامحه مجلس در تایید اعتبار نامه برخی نمایندگان و پیگیری پرونده هایی که حتی برخی صاحبان آنها سابقه محکومیت قطعی قضایی داشته و با جعل عناوین دروغین علمی دست به فریب افکار عمومی زده ند، اعلام کردند.

 

در بخشی از این نامه انتقادی اصحاب رسانه آمده است: خوب است نمایندگان  منتخب مردم که با عناوینی چون انقلابی گری و ولایتمداری و خط امام از جناح ها و طیف های مختلف وارد مجلس شده اند وصیت امام راحل خطاب به ایشان را بیاد بیاورند که فرمود : «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می خواهم که اگر خدای نخواسته عناصرمنحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کند و نگذارد حتی یک عنصر خرابکار وابسته، به مجلس راه یابد.


اعتبارنامه نادران به تأیید نمایندگان رسید

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به دلیل آنکه معترضان نسبت به اعتبارنامه الیاس نادران از اعتراض خود انصراف دادند، اعتبارنامه وی در صحن مجلس مطرح و به تصویب رسید.

 

همچنین اعتبارنامه فتح الله حسینی منتخب قصر شیرین نیز در جلسه غیر علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون تحقیق در جلسه علنی گزارش خود مبنی بر تایید اعتبارنامه وی در تاریخ ۴ تیرماه ۹۱ را قرائت کرد.

 

سپس نمایندگان با ۱۷۹ رای موافق، ۱۱ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از ۱۹۹ نماینده حاضر اعتبارنامه وی را به تصویب رساند.


پیش از این اعتبار نامه منتخب مردم  دشتستان نیز به تصویب نمایندگان رسیده بود.

 


 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.