اختصاص بخشی از آب دریاچه مصنوعی چیتگر به چاه‌های باغ گیاه‌شناسی

 اختصاص بخشی از آب دریاچه مصنوعی چیتگر به چاه‌های باغ گیاه‌شناسی

طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ایران به نحوی پیش‌بینی شده است که نشان‌دهنده الگویی از باغ‌های ایرانی است.

 

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: باید مسئولان و به‌ویژه شهرداری توجیه شوند که با بتن کردن بخشی از کف رودخانه کن مقدمات از دسترس خارج شدن قسمتی از آب‌های سطحی و جاری فراهم می‌شود که این موضوع در شرایط خشک شدن آبهای زیرزمینی اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران فاجعه تلقی می‌شود.

احمد میرزایی ندوشن جلوگیری از حرکت شتابان آب‌های سطحی در اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران را که باعث عدم تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی این ناحیه می‌شود، ضروری دانست و افزود: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در زمینه مقابله با خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی اطراف باغ مؤثر واقع شود، احداث بندها و دیوارهایی است که بتواند روند حرکت آب‌های جاری را کاهش دهد تا با نفوذ بخشی از این آب‌ها به زمین سفره‌های آب زیرزمینی تغذیه کنند.

وی با اشاره بر احداث دریاچه مصنوعی چیتگر خاطرنشان کرد: اگر بخشی از آبی که قرار است این دریاچه تغذیه کند را به زمین اختصاص دهند تا به تبع آن سفره‌های آب زیرزمینی باغ گیاه‌شناسی هم از خطر خشک و شور شدن رهایی یابند، قسمتی از مشکلات و نگرانی‌های مؤسسه تحقیقات در مورد نابودی این باغ کاسته می‌شود.

گفتنی است، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی ایران است که در نزدیکی تهران در منطقه چیتگر قرار دارد و زیر نظر مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اداره می‌شود که امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع‌زیستی و حفاظت از آنها فراهم است و با بهره‌گیری از روش‌های مختلف علمی، امکان شناخت گونه‌های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آنها تعیین می‌شود.

تحقیق در زمینه روش‌های تکثیر و پرورش گونه‌های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ‌های گیاه‌شناسی به آن پرداخته می‌شود./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910621-03

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.