اختصاص تسهیلات صادراتی به دانش‌بنیان‌ها/ حمایت از فناوران برای حضور در بازارهای جهانی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که این صندوق علاوه‌بر لیزینگ داخلی، لیزینگ خارجی را برای تسهیل در امر صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف کرده است، گفت: پایگاه‌های صادراتی برای محصولات این شرکت‌ها نیز با همکاری صندوق نوآوری فعال هستند و بخشی از هزینه‌های حضور شرکت‌ها در این پایگاه را با همکاری معاونت علمی را تامین می‌کنیم.

دکتر سیاوش ملکی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حمایت‌های ارزی از شرکت‌های دانش بنیان افزود: در این راستا در صددیم در سال جاری خدمت و بسته ویژه صادرات شرکت‌های دانش بنیان و نیازهای صادراتی آنها را طراحی و عرضه کنیم.

وی راه اندازی پایگاه‌های صادراتی را ازجمله حمایت‌های این صندوق از صادرات محصولات دانش پایه این صندوق دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعدادی پایگاه صادراتی که این پایگاه‌ها نیز جز شرکت‌های خصوص هست، تحت پوشش ما قرار دارند و این پایگاه‌ها در چند کشور پراکنده هستند.

ملکی‌فر با بیان اینکه پایگاه‌های صادراتی “سوژو” مستقر در کشور چین و “باکو” مستقر در جمهوری آذربایجان تحت پوشش صندوق قرار گرفته است، یاداور شد: علاوه بر آن به زودی پایگاه صادراتی “استانبول” ترکیه  تحت پوشش قرار خواهد گرفت ضمن آنکه پایگاه “قرقیزستان” در مرحله ثبت قرار دارد.

به گفته وی راه اندازی پایگاه‌های صادراتی در کشورهای “عراق، “هند”، “عمان” و “قطر” نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه این پایگاه‌ها مجموعه‌ای از خدمات را به شرکت‌ها ارائه می‌دهد، خاطر نشان کرد: این خدمات متنوع از مارکتینگ تا بازار یابی و تبلیغات محصولات شرکت‌های دانش بنیان تا کمک به تبادلات ارزی و نقل و انتقالات ارز ناشی از صادرات را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پایگاه‌های صادراتی کارگزاران کاملا خصوص هستند، در خصوص ماهیت این پایگاه‌ها توضیح داد: با راه اندازی این پایگاه‌ها مثلثی از بخش خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شده است و عملکرد آن به این صورت است که بخش خصوصی به شرکت‌های دانش بنیان برای صادرات محصولات آنها خدماتی را ارائه می‌دهند و این شرکت‌ها در پذیرش و یا عدم پذیرش این خدمات آزاد هستند.

ملکی‌فر با از سوی دیگر با تاکید بر اینکه استفاده از این خدمات برای شرکت‌ها هزینه دارد، یادآور شد: هر شرکتی که می‌خواهد در این پایگاه‌ها حضور داشته باشند، باید سالی ۵۰ میلیون تومان بپردازد از این رو اگر صندوق نوآوری و شکوفایی به این مجموعه اضافه نمی‌شد کل هزینه‌ها باید از سوی شرکت‌ها پرداخت می‌شد.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: به منظور ایحاد تسهیل در حضور شرکت‌های دانش بنیان در این پایگاه مقرر شده است که بخشی از هزینه‌ها از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یارانه و تسهیلات بلاعوض به شرکت‌های متقاضی پرداخت شود.

به گفته وی، در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان برای بار اول موفق به فروش و صادرات محصولات خود شوند، برای دفعات دیگر خودشان می‌توانند هزینه‌ها را پرداخت کنند و نیازی به یارانه نخواهند داشت.

ملکی‌فر همچنین “لیزینگ صادراتی” را از دیگر خدمات صادراتی این صندوق نام برد و ادامه داد: لیزینگ داخلی ما هم اکنون فعال شده و تا ۸۰ درصد مبلغ قرار داد را در قالب تسهیلات ۳ ساله و با کار مزد ۹ درصد به شرکت‌ها اعطا می‌شود، لیزینگ خارجی این صندوق نیز فعال است مشروط بر اینکه مشتریان بتواند از صندوق ضمانت صادرات که فعال است، صمانت نامه‎‌های لازم را دریافت کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.