اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای خروج دام از جنگل های شمال کشور

‘رحمت اله رحمانی’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص خروج دام از جنگل های شمال کشور افزود: طرح خروج دام از این جنگل ها از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و این طرح با سفر مقام معظم رهبری به استان گیلان در سال ۸۲ به صورت رسمی اجرایی شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون فعالیت های خوبی در زمینه خروج دام از جنگل های شمال کشور و ساماندهی خانوارهای جنگل نشین صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در بحث خروج دام از جنگل ها باید ۴۰ درصد از اعتبارات کل کشور به استان گیلان که بیشترین جنگل نشین را در سطح کشور دارد، اختصاص پیدا کند.

رحمانی به وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی در جنگل های استان گیلان اشاره کرد و گفت: وجود این تعداد واحد دامی در جنگل ها نسبت به میزان مراتع (۷۰۰ هزار هکتار) حدود دو برابر را نشان می دهد، که جهت کاهش تخریب باید هر چه سریعتر از جنگل خارج شوند.

وی اظهار داشت: در قالب این طرح، طی سالهای گذشته مبلغ ۲۷ میلیارد تومان برای خروج ۳۵۰ هزار واحد دامی، دو هزار و ۵۰۰ خانوار و پاکسازی ۱۳۰ هزار هکتار از جنگل های این استان اختصاص یافته است.

این مقام مسئول تاکید کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، برای ساماندهی واحدهای دامی در جنگل ها، باید با کمک معاونت دامی (اصلاح نژاد و دورگ گیری) صورت گیرد تا با جایگزینی دام سنگین به جای دام سبک از تخریب جنگل جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: با جایگزینی دام سنگین به جای دام سبک تغذیه دام ها ثابت می شود، بنا بر این استفاده از این روش بازدهی بیشتری در حفظ منابع طبیعی دارد.

رحمانی ادامه داد: معتقدیم با اجرای طرح هادی نیز اغلب مشکلات روستاهای بالای ۴۰ خانوار و جنگل نشینان بر طرف خواهد شد و در این راستا دولت باید در قالب این طرح امکانات و تسهیلات ویژه ای به روستائیان و جنگل نشینان ارایه دهد.

وی به ساماندهی جنگل نشینان سایر کشورها اشاره کرد و گفت: کشور آلمان به منظور حفظ جنگل ها و منابع طبیعی خود تسهیلات بانکی، بیمه، تغذیه و سوخت رسانی مطلوب به خانوارهای جنگل نشین ارایه داده است تا بتواند با ارایه امکانات مذکور تا حد ممکن از تخریب جنگل ها جلوگیری کند.

رحمانی تصریح کرد: در اجرای طرح صیانت، با مراجعه متقاضیان ساماندهی و خروج واحدهای دامی از جنگل به سازمان های منابع طبیعی و دادگستری، زمین، باغ و دام توسط کارشناسان دادگستری قیمت گذاری می شود و در قالب طرح هادی پول یا زمین توسط سازمان منابع طبیعی و بنیاد مسکن روستایی پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: کمبود و تامین به موقع اعتبارات سازمان منابع طبیعی را در ساماندهی و خروج دام از جنگل ها با مشکل مواجه کرده است.

رحمانی ارایه تسهیلات و امکانات به جنگل نشینان را نقطه هدف منابع طبیعی دانست و افزود: هم اکنون از مجموع بیش از ۳۰ هزار خانوار ساکن در جنگل های استان گیلان، حدود هفت هزار تک خانوار جنگل نشین هستند که بیش از ۶۰ درصد جنگل ها را در اختیار دارند که باید هر چه سریعتر وضعیت تک خانوارهای جنگل نشین مشخص شود.

وی عمده ترین عامل تخریب جنگل های شمال را چرای دام برشمرد و اضافه کرد: به طور حتم با ساماندهی خانوارها و خروج دام از جنگل، جنگل کاری و توسعه جنگل های استان گیلان گسترش می یابد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص توسعه جنگل های این استان گفت: هم اکنون جنگل کاری مناطق بالا دستی شهرستان ماسوله به میزان چهار هزار هکتار در دستور کار قرار دارد که تاکنون بیش از ۱۰۰ خانوار از جنگل های این منطقه خارج و ساماندهی شده اند.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه شهرستان های رودبار و تالش (املش) فعالیت های خوبی نیز در زمینه توسعه جنگل کاری صورت گرفته است.

رحمانی افزود: هم اکنون جنگل کاری در سواحل دریا نیز صورت گرفته و فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده است.

وی به وجود ۲۵ پارک جنگلی جلگه ای در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در راستای حفظ و صیانت از جنگل های استان، حدود ۱۷ هزار هکتار از جنگل های جلگه ای به پارک جنگلی تبدیل شده است.

مدیر کل منابع طبیعی استان گیلان افزود: طی سالهای اخیر احداث پارک های جنگلی همچون پارک جنگلی قلعه رودخان و سراوان از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد که تاکنون فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی به مرتع داری اشاره کرد و گفت: حدود ۱۶۲ هزار هکتار طرح مرتع داری در این استان توسط دامداران در دست اجرا است که ارایه تسهیلات، برداشت آب، کودشیمیایی، ورود و خروج دام و کنترل دام آزاد مورد نظارت سازمان منابع طبیعی استان قرار دارد.

** ۹۸ درصد از اراضی ملی استان گیلان سند مالکیت دارد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: تاکنون سند مالکیت ۹۸ درصد از اراضی منابع ملی استان گیلان در قالب ۹۵۰ هزار هکتار صادر شده است.

وی اظهار داشت: استان گیلان به دلیل گردشگر پذیری در تمامی فصول سال بیشتر از سایر استان های کشور دستخوش تخریب و تصرف قرار می گیرد، بنا بر این مالکیت و نظارت اراضی منابع طبیعی این استان در اولویت برنامه ها قرار دارد.

رحمانی ادامه داد: خانوارهای جنگل نشین این استان برخلاف استان مازندران در داخل جنگل ها زندگی می کنند و کمتر به امر ییلاق و قشلاق مبادرت دارند، بنا بر این جنگل های استان گیلان بیش از جنگل های استان مازندران دستخوش تخریب است.

وی به طبیعت بکر استان گیلان اشاره کرد و گفت: در دولت های نهم و دهم فعالیت های خوبی در زمینه منابع طبیعی و توسعه جنگل ها صورت گرفته است، اما هم اکنون جامعه جنگل نشین استان گیلان از لحاظ اجرای پروژه های عمرانی ( آب، برق و گاز) فقیر هستند.

رحمانی اضافه کرد: در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های عمرانی خوبی در سایر استان های کشور صورت گرفته، در حالی که هنوز این فعالیت ها در استان گیلان اجرایی نشده است.

وی کشاورزی استان گیلان را کلکسیونی از محصولات کشاروزی دانست و گفت: هم اکنون محصولات کشاورزی بی نظیری همچون برنج، فندوق، چای و ابریشم در این استان تولید می شود که تولید چنین محصولاتی در سراسر کشور امکان پذیر نیست.

وی توسعه اراضی کشاورزی در عرصه های منابع طبیعی را مخرب عنوان کرد و افزود: به طور حتم با افزایش جمعیت، توسعه باغات چای و فندوق منابع طبیعی تخریب می شود که همین امر می طلبد حد و مرز بین مستثنیات اراضی کشاورزی و منابع طبیعی (تفکیک اراضی ملی) مشخص شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: همچنین منابع طبیعی استان گیلان طی سالهای اخیر بییشترین متقاضی تعیین تکلیف اراضی را داشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۴۰ هزار نامه در سازمان منابع طبیعی این استان به ثبت رسید که استعلام ۱۰ هزار نامه دریافت شده است.

به گفته رحمانی، استان گیلان با مساحت یک میلیون و ۴۱۷ هزار هکتار، ۵۶۵ هزار هکتار جنگل، ۲۵۴ هزار هکتار مرتع، بیشه زار، مرداب، تالاب و سواحل طبیعی را در خود جای داده است.

اقتصام**۹۱۸۶/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۰۵۲۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.