اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز شرکتهای خدمات فنی و مهندسی کشاورزی

به گزارش خبرنگار مهر ، محسن موحدی عطار رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ظهر امروز در نشست خبری در خصوص اعم اهداف و وظایف این سازمان اظهار داشت: تلاش در جهت ارتقای سطح دانش ، گسترش فناوری های جدید ، حفظ و پایداری محیط زیست و منابع پایه تجدید شونده و افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی از جمله مهمترین اهداف این سازمان به شمار می آید.

به گفته وی، نظارت بر حسن اجرای وظایف فنی و حرفه ای اعضای سازمان، حمایت از حقوق مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی و کسانی که از خدمات آنها برخوردار می شوند و تلاش در جهت ارتقای اخلاق حرفه ای نیز از دیگر وظایف این سازمان است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تلاش در جهت حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به امور کشاورزی، ایجاد هماهنگی و همکاری با دستگاههای مرتبط با بخش کشاورزی و حمایت از تشکل های صنفی و تولیدی و همچنین تلاش در جهت ارتقای توانمندی های حرفه ای اعضا و کمک به ساماندهی اشتغال مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی نیز از جمله اهداف و وظایف این سازمان محسوب می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در ادامه با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کل کشور بیش از ۱۶۸ هزار نفر عضو حقیقی و در حدود ۷ هزار و ۸۱۰ نفر اعضای حقوقی دارد، گفت: از این میزان ۶۰٫۵ درصد مرد و ۳۹٫۵ درصد زن هستند که ۱۵٫۷ درصد در بخش دولتی ، ۲۰٫۱ درصد در بخش غیر دولتی، یک درصد بازنشسته و ۶۳٫۲ درصد نیز جویای کار هستند.

به گفته وی، از تعداد ۶۳ درصدی نیروهای جویای کار ۵۲ هزار و ۹۸۹ نفر مرد و ۵۳ هزار و ۲۱۲ نفر زن هستند. موحدی عطار با اعلام اینکه سالیانه در حدود ۳۲ هزار نفر فارغ التحصیل رشته کشاورزی در کشور وجود دارد ، گفت: در حقیقت ترکیب نیروی انسانی بخش کشاورزی نشان می دهد که ساختار آموزشی در این زمینه باید مورد تجدید نظر قرار گیرد به طوری که فارغ التحصیلان رشته کشاورزی بتوانند به این بخش بپیوندند.
 
موحدی عطار با بیان اینکه تاکنون هزار کلینیک گیاهپزشکی با حدود ۴۳۰۰ نفر کارشناس عضو سازماندهی شده اند، گفت: همچنین ۶۳۰ دفتر و ۵ هزار و ۵۰۰ کارگزار بیمه کشاورزی در استانها توسط صندوق بیمه کشاورزی راه اندازی شده اند. به گفته موحدی، عطار تاکنون ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در سه دوره طرح کارورزی این سازمان شرکت نموده اند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر تعداد شرکت های ثبت شده مشترک در بخش ترویج و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استانها در کل کشور بالغ بر ۳ هزار مورد گزارش شده است، گفت: از این تعداد ۲۷۶۳ شرکت فعال هستند و بالغ بر ۲۲ هزار و ۳۴۳ نفر کارشناس در این شرکت ها مشغول به انجام کار می باشند. 

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در عین حال تصریح کرد: البته قرار بود ۵ تا ۶ هزار شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی در کل کشور راه اندازی شود که به دلیل مشکلاتی، تاکنون تنها ۳ هزار شرکت خدمات فنی و مهندسی کشاورزی در سطح کشور راه اندازی شده است.
 

وی با بیان اینکه سال گذشته قرار بود ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض از محل درآمد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به تجهیز شرکتهای فنی و مهندسی کشاورزی اختصاص یابد که متاسفانه به دلیل بنا به دلایلی همه این اعتبار صرف تامین کود در کشور شد، گفت: امسال برای تجهیز این شرکت ها ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
 

به گفته موحدی عطار، کشور ما ظرفیت تولید ۳۰۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را دارد که برای نیل به این هدف باید متخصصین با انتقال دانش خود به بخش کشاورزی و دولت نیز از نظر سرمایه گذاری در این بخش همه توان خود را به کار گیرند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.