اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان برای توسعه کشاورزی/ توزیع کنجاله سویا زیر قیمت مصوب

به گزارش خبرنگار مهر، احمدرضا شافعی‌نیا امروز در نشست خبری با ارائه گزارشی از فعالیت های این موسسه اظهار داشت: موسسه جهاد استقلال در زمینه های مختلف بخش کشاورزی از جمله تامین تجهیزات و ادوات مکانیزاسیون کشاورزی و همچنین تامین نهاده های دام و طیور فعال بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام که از سال گذشته در بخش کشاورزی فعال بوده و هم اکنون زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند، مسئول تامین نهاده های دام و طیور کشور است، گفت: شرکت پشتیبانی امور دام قرار بود براساس اصل ۴۴ قانون اساسی به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شود، که متاسفانه بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد و به وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقال یافت.

شافعی نیا اضافه کرد: پس از انتقال شرکت پشتیبانی امور دام از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت تعدادی از شرکت های زیرمجموعه موسسه جهاد استقلال را برای واردات و تامین نهاده های دام و طیور کشور فعال کرد تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

وی در ادامه به آمار واردات نهاده ها از سوی گمرک اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نه تنها میزان واردات نهاده ها به کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش نداشته بلکه در برخی جاها نیز افزایش داشته است و این موضوع به دلیل عدم تامین به موقع نهاده ها بوده است.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال با انتقاد از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در این زمینه گفت: اگر این شرکت کماکان زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است طبق اساسنامه خود ۳۰ درصد نهاده های ضروری دام و طیور را ذخیره استراتژیک می کرد هم اکنون با کمبود و افزایش قیمت این نهاده ها در بازار مواجه نبودیم.

این مقام مسئول در خصوص تامین نهاده ذرت تامین نهاده ذرت برای دامداران و مرغداران کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه از نیمه شهریورماه امسال برداشت محصول ذرت در کشور آغاز می شود و براساس پیش بینی های صورت گرفته بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید ذرت در کشور خواهیم داشت مشکل کمبود و افزایش قیمت نهاده ذرت در بازار برطرف خواهد شد.

به گفته شافعی نیا، ماهیانه در حدود ۳۵۰ هزار تن نهاده ذرت در کشور مصرف می شود و با وجود حجم بالای تولید این نهاده در داخل کشور تا آخر سال مشکل کمبود افزایش قیمت نهاده ذرت در بازار را نخواهیم داشت.

وی در ادامه در خصوص تامین نهاده کنجاله سویا نیز گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان واردات نهاده کنجاله سویا به کشور را نداریم، اما از این پس براساس برنامه ریزی صورت گرفته شرکت های ما به سهم خود اجازه نخواهند داد در کشور دچار بحران کمبود نهاده های دام و طیور شویم.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در خصوص قیمت گذاری بر روی نهاده کنجاله سویا عنوان کرد: در حال حاضر قیمت نهاده کنجاله سویا در بازار  بر اساس اعلام سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در حدود یک‌هزار و ۵۰ تومان است در حالی که زمانی که شرکت های زیرمجموعه این موسسه طی ماه های اخیر اقدام به واردات محموله های ۱۸هزار تنی و ۲۷ هزار تنی نهاده کنجاله سویا می کردند این نهاده را زیر قیمت مصوب سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان عرضه کردند.

شافعی نیا تصریح کرد: در حال حاضر نهاده کنجاله سویا با وجود اینکه قیمت رسمی آن یک‌هزار و ۵۰ تومان اعلام شده است، اما با قیمت ۹۵۰ تومان از سوی شرکت های زیرمجموعه این موسسه به تولیدکنندگان عرضه می شود.

به گفته این مقام مسئول شرکت های زیرمجموعه موسسه جهاد استقلال تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد نیاز کشور به نهاده های دام و طیور را تامین می کنند و مابقی آن برعهده بخش خصوصی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش در بیان نقش بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی گفت: تنها بخشی که می تواند در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور موثر باشد بخش کشاورزی است چرا که بخش اعظمی از اتکاء در این بخش بر تولیدات داخلی است.

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال در عین حال تصریح کرد: البته این موضوع الزاماتی دارد و در صورتی بخش کشاورزی می تواند سمبل اقتصاد مقاومتی در کشور باشد که از آن به بهترین شکل حمایت شود.

این مقام مسئول در ادامه به اجرای طرح توسعه کشاورزی از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: براساس این طرح ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش کشاورزی پیش بینی شده است به طوری که براساس طرح توجیهی درصدی از این تسهیلات از طریق تعاونی ها و کارگروه های مربوطه به فارغ التحصیلان این بخش اختصاص پیدا کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.