اختلافات آمریکا و اسرائیل بر سر ایران بیشتر شده است

روزنامه سوئیسی لوتان در مقاله ای نوشت: اختلافات آمریکا و اسرائیل برسر ایران بیشتر شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از لوتان، در مقاله این روزنامه به قلم “سرژ دومون” آمده است: روابط اسرائیل و آمریکا تیره شده است و مقامات اسرائیلی نمی‌توانند ناخرسندی خود را از این واقعیت کتمان کنند. حتی کار به جایی رسیده که واشنگتن تصمیم گرفته است میزان مشارکت خود را رزمایش‌های مشترک با ارتش اسرائیل – که برای پائیز امسال پیشی‌بینی شده است –  کاهش دهد. ظاهرا تهدید‌های پی‌درپی اسرائیل درخصوص حمله نظامی به ایران چندان مطابق میل آمریکایی ها نیست. اگرچه رزمایش موسوم به “چالش سخت دوازده” لغو نشده است اما تنها۱۵۰۰ سرباز آمریکایی در آن شرکت خواهند داشت. این درحالی است که پیش از این پیشی‌بینی شده بود پنج هزار سرباز آمریکایی در این رزمایش شرکت کنند. همچنین آمریکا به جای دو ناو ، تنها یک ناو ردیاب و مخصوص جنگ الکترونیکی را به این رزمایش می‌فرستد.

همچنین آندسته از نیروهای آمریکایی که مجهز به آتشبارهای ضدموشکی اند، در این رزمایش غایب خواهند بود و باید اسرائیلی ها به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

به گفته پنتاگون، علت کاهش مشارکت آمریکا مسائل مالی بوده است. اما ستاد مشترک ارتش اسرائیل این بهانه را قبول ندارد، زیرا طرح رزمایش، از مدت‌ها قبل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در واقع ، علت تغییر موضع واشنگتن، سیاسی است. بدرفتاری آمریکا هنگامی بیشتر نمود پیدا می کند که مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته بدون هیچگونه پنهانکاری مخالفت خود را با حمله احتمالی اسرائیل به ایران اعلام کرد. او گفت من شریک (چنین حمله‌ای) نخواهم بود.

حنان کریستال، مقاله‌نویس روزنامه در این باره می‌گوید باراک اوباما با توجه به شایعات مطرح در تل‌آویو مبنی بر حمله احتمالی به ایران، احتیاط را در دستور کار قرار داده است.

او افزود: اوباما می‌داند با این کار ممکن است حمایت لابی قدرتمند طرفدار اسرائیل را در واشنگتن از دست دهد، اما او در عین حال از این واهمه دارد به رغم میل باطنی‌اش و در اوج تبلیغات انتخاباتی‌، کشورش را درگیر جنگ کند. 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.