اختلافات سوییس با رژیم صهیونیستی وارد مرحله جدیدی شد

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزارت امور خارجه سوییس در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی، به مقامات رژیم صهیونیستی تاکید کرده است که امکانات پزشکی را در اختیار اعتصاب کنندگان قرار دهند.

گفتنی است جمع زیادی از سوییسی ها دو هفته پیش در اعتراض به دعوت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای سفر به این کشور، تظاهرات کردند.

بیش از یکصد تن از سوییسی ها با تجمع در مقابل ساختمان وزارت امورخارجه سوییس از وزیر خارجه این کشور خواستند که دعوت خود را از اویگور لیبرمن وزیرخارجه رژیم صهیونیستی پس بگیرد.

تظاهرات کنندگان سوییسی، لیبرمن را به عنوان یک نژادپرست و ناقض حقوق بشر دانسته و با تاکید بر اینکه نمی‌گذارند وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به برن سفر کند، خواستار تحریم کالاهای اسراییلی شدند.

دانیل ویشر نماینده حزب سبز در مجلس سوییس در این تجمع با انتقاد شدید از رژیم صهیونیستی گفت: لیبرمن تنها بدنبال تحریک علیه ایران است و هیچ کشوری نمی خواهد به ایران حمله کند و تنها لیبرمن بدنبال آن است و این یک سیاست خجالت آور به شمار می‌آید.

این نماینده مجلس با انتقاد از بورک هالتر وزیر خارجه سوییس گفت که نباید لیبرمن به کشورمان سفر کند.

یادآوری می‌شود، یک ماه پیش نویسندگان و شاعران بزرگ سوییس از موضع و دیدگاه ضدصهیونیستی ‘گونتر گراس’ نویسنده آلمانی برنده جایزه نوبل ادبیات حمایت کردند.

گونتر گراس نویسنده بزرگ آلمانی اخیرا در شعر جدید خود تاکید کرد اسراییل تهدیدی برای صلح جهانی است و شعر این شاعر برنده جایزه نوبل، رژیم صهیونیستی را آشفته کرد.

‘آدولف موشق’ نویسنده مشهور سوییسی ضمن حمایت از گونتر گراس، انتقادات محافل اسراییلی علیه این نویسنده را ‘احمقانه’ توصیف کرد.

این نویسنده مشهور سوییسی در مقاله ای در روزنامه سوییسی ‘در سونتاک’ نوشت: اتهامات علیه گونتر گراس غیرقابل درک است.

آدولف موشق تصریح کرد که در مقابل جبهه تشکیل شده علیه نویسنده بزرگ آلمانی تعجب کرده است.

نویسندگان و شاعران سوییس از اینکه گراس به ضد سامی بودن متهم شده است، بشدت انتقاد کردند.

چارلز لویسنگی که خود یک نویسنده یهودی است در این باره نوشت: اگر ما آزادی عقیده را جدی بدانیم باید حقایق را بپذیریم حتی از سوی کسی که یک آلمانی است و یا نامش گونتر گراس است.

همچنین آندریاس بورو نویسنده و شاعر سوییسی تاکید کرد: گراس با این اشعار خود می خواست از تلاش های صلح آمیز در قبال ایران حمایت کند.

ماه گذشته همچنین درپی جلوگیری ماموران امنیتی سوییس از پرواز فعالان حقوق بشری معترض به سیاست های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی، به سمت اسراییل ، تظاهرات گسترده ای در شهر ژنو برگزار شد.

حدود هزار و پانصد فعال حقوق بشری در کشورهای اروپایی قرار بود در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط اسراییل و برای شرکت در کمپینی با نام ‘به فلسطین خوش آمدید’ از فرودگاه های کشورهای مختلف در اروپا عازم فلسطین اشغالی شوند.

همزمان رژیم صهیونیستی به شرکت های هواپیمایی اروپایی اعمال فشار کرد که پرواز فعالان حقوق بشر به فلسطین اشغالی را لغو کنند و بر این اساس جلوی پرواز بیش از ۵۰ درصد از کسانی که می خواستند بخشی از این کمپین اعتراضی باشند، در فرودگاه مبداء گرفته شد.

براساس خبرهای دریافتی هزاران نفر از فعالان حقوق بشر حامی فلسطینی ها که نتوانستند سوار هواپیما شوند، در فرودگاه های مختلف کشورهای اروپایی دست به تظاهرات زدند.

در پی این اقدام، بزرگترین تظاهرات در ژنو سوییس برگزار شد و ماموران امنیتی سوییسی گذرنامه های شماری از افراد را توقیف و با فعالان حقوق بشری برخورد کردند.

حدود دو ماه پیش نیز جمع زیادی از فعالان حقوق بشر در سوییس علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

تظاهرات قبلی به مناسبت ‘یوم الارض’ و در اعتراض به حمله نظامی رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ به فلسطینی‌ها، برگزار شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل اخیرا با انتقاد از ادامه روند شهرک سازی در کرانه باختری رود اردن، با رای اکثریت اعضای خود تصمیم به برپایی کمیسیون تحقیق برای بررسی نقض حقوق بشر فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی گرفت.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با حمایت ۴۷ کشور در برابر ۳۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع تأکید کرده است که رژیم صهیونیستی باید برای جلوگیری از خشونت از سوی شهرک‌نشین‌ها علیه فلسطینی‌ها گام‌های جدی‌تری بردارد و به توقیف سلاح در شهرک‌نشین‌ها بپردازد.

سوییس به این قطعنامه حقوق بشری علیه اسراییل رای مثبت داد.

اویگور لیبرمن وزیر خارجه راست‌گرای رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که این رژیم از ورود نمایندگان و افراد مرتبط با شورای حقوق بشر سازمان ملل به (فلسطین اشغالی) خودداری می کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۰۹ کمیسیون تحقیقی برای بررسی نقض حقوق بشر در غزه توسط رژیم صهیونیستی تشکیل داد و این کمیسیون در گزارش خود تاکید کرد که اسراییل مرتکب جنایت جنگی شده است.

اروپام ۱۳۴۴ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۸۱۱۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.