اختلال در اینترنت و سرویس‌های پیام‌رسان اینترنتی در ایران

۲۶فروردین۱۳،

 

دنیای اقتصاد: تنها چند روز پس از آنکه وعده داده شد که دیگر امسال اختلال اینترنت نداریم، اینترنت و بعضی سرویس‌های اینترنتی با اختلال مواجه شد. 
 
از اواخر هفته قبل بعضی سرویس‌‌دهندگان اینترنتی در پاسخ به کند شدن شدید سرعت اینترنت آن را ناشی از اختلالات مخابراتی عنوان کرده‌اند که زمان رفع آن نیز مشخص نیست. بعضی از این سرویس‌‌دهندگان با ضبط یک پیام تلفنی این اختلالات را به کاربران اطلاع داده و می‌گویند، تقصیری از این بابت ندارند. 
اختلالات اینترنتی به سرعت اینترنت محدود نشده و بعضی سرویس‌های پیام‌رسان اینترنتی نظیر وایبر، واتس اپ، اسکایپ، یاهو مسنجر و … دچار اختلال شده‌اند و جالب آنجا است که این عدم دسترسی در بین شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی یکسان نیست.
 
برای مثال بعضی از کاربران شرکت مخابرات به تمامی این سرویس‌ها دسترسی دارند، ولی دسترسی بعضی دیگر از کاربران ۱۱ شرکت ندا به این سرویس‌ها با اختلال مواجه است. در حالی که این اختلال در سرویس‌های پیام‌رسان رایگان، تماس بعضی از کاربران را با دوستان و آشنایانشان در خارج از کشور دچار مشکل کرده است، هیچ‌کدام از مسوولان مربوطه از جمله مخابرات، زیرساخت، شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی مشکل به وجود آمده را از سوی خود نمی‌دانند. بعضی شرکت‌های خصوصی ارائه دهنده اینترنت پرسرعت در واکنش به عدم دسترسی کاربران به این سرویس‌ها اعلام می‌کنند که شرکت مخابرات پورت‌های دسترسی کاربران به این سرویس‌ها را برای این شرکت‌ها محدود کرده و از طرفی پورت‌های خود را برای کاربران باز گذاشته است.
 
به باور این گروه این کار برای جلب مشتریان بیشتر به طرف سرویس اینترنتی شرکت مخابرات است.
 
از سوی دیگر مسوولان شرکت مخابرات این ادعا را رد کرده و اعلام می‌کنند که ارتباط مخابرات با شرکت‌های ندا فنی و محتوایی نیست که این امکان محدودیت وجود داشته باشد. مخابرات تنها به این شرکت‌ها فضا اجاره می‌دهد و قدرتی در بستن پورت‌ها ندارد. این مسوولان نیز توپ را به زمین شرکت زیرساخت انداخته و براین باورند که از آنجایی که تامین اینترنت این شرکت‌ها از سوی شرکت زیرساخت فراهم می‌شود شاید این اختلالات از سوی این شرکت ایجاد شده باشد. اما شرکت زیرساخت نیز حاضر به اطلاع‌رسانی دقیقی در این خصوص نیست و تنها به ذکر این نکته اکتفا می‌کند که آنها نیز مسوول اختلالات ایجاد شده در سرویس‌های پیام رسان کاربران نیستند. 

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.