اختلال در سیستم ایمنی بدن، عامل بیماری پسوریازیس

سلامت > بیماری– متخصص پوست و مو گفت: دلیل بروز بیماری پسوریازیس ( یک بیماری التهابی پوستی) اختلال در سیستم ایمنی بدن است

به گزارش ایرنا، دکتر محمد شیزرپور گفت: پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است که در آن روی پوست برخی از قسمت‌های بدن ضایعات قرمز رنگی به وجود می‌آید. این بیماری ممکن است در هر سنی از بدو تولد تا پایان عمر ایجاد شود ولی بیشتر در سنین ۱۶ تا ۲۲ سالگی و یا ۵۷ تا ۶۰ سالگی بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پسوریازیس با معاینه قابل تشخیص است و لازم نیست آزمایش خون برای تشخیص آن انجام شود.

براساس نتایج تحقیقات انجام شده هنوز علت اصلی بروز این بیماری مشخص نیست ولی ظاهرا این بیماری التهابی مزمن پوستی در نتیجه فعالیت بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن موجب بروز ضایعات التهابی در پوست و گاهی درد مفاصل می‌شود.

این متخصص توضیح داد که احتمال دارد علت اختلال سیستم عصبی که منجر به بروز این بیماری در فرد می‌شود ، ژنتیکی باشد.

وی یادآور شد که درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و درمان‌های فعلی برای کنترل بیماری است ولی با استفاده از شیوه‌های درمانی می‌توان ضایعات پوستی و التهابات پوستی را کاهش داد.

به گفته وی برای کنترل این بیماری می‌توان از داروهای موضعی و مالیدنی، نوردرمانی، داروهای خوراکی وتزریقی استفاده کرد. نحوه استفاده از هر یک از این دارو براساس شدت بیماری متفاوت است.

این متخصص پوست و مو افزود: برای بیمارانی که کمتر از ۱۰ درصد سطح پوست آنها گرفتار این بیماری شده باشد، استفاده از درمان موضعی و یا داروهای مالیدنی موثراست و بیمارانی که به درمان‌های موضعی مقاوم باشند، می‌توانند از درمان‌های خوراکی استفاده کنند. درمان‌های موضعی را گاهی می‌توان به عنوان درمان کمکی در کنار نوردرمانی و یا داروهای خوراکی به کار برد.

شیزرپور در مورد عوامل تشدید کننده این بیماری گفت: عفونت، واکنش به برخی از داروها، آسیب به پوست، استرس و تغییر آب و هوا می‌تواند در تشدید این بیماری تاثیر گذار باشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.