اخراج ایرانی‌ها از امارات سیاسی نبود

ایران > سیاست‌خارجی– ماجرای اخراج ایرانیان از امارات چندی پیش می‌رفت تا به یکی از اختلافات اساسی در بین مجموعه اختلاف‌های ۲کشور تبدیل شود.

حتی گفته شد مجلس قصد بررسی طرح کاهش روابط با امارات را مطرح کرده است. با حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه دربارهٔ این ماجرا صحبت کرده ایم.

  • اخراج ایرانی‌ها از امارات ریشه سیاسی داشت؟

گرچه موضوع اخراج ایرانیان از امارات در روابط دوجانبه موضوع ضروریی است ضرورتا اعمال سیاست‌های مهاجرتی برای اتباع کشورها را نمی‌توان فورا ارزشگذاری سیاسی کرد. من مجموع روند روابط ایران و امارات را رو به ضعف نمی‌دانم بلکه معتقدم روابطمان خوب است. هم روابط اقتصادی در حد بالایی داریم هم تعامل بسیار مثبتی در روابط دوجانبه داریم.

  • پیگیری‌های وزارت امور خارجه برای توقف اخراج ایرانیان به کجا انجامید؟

اولا اینکه آقای صالحی با همتای اماراتی خود شیخ عبدالله بن زائد همان موقع تماس تلفنی داشت و خواستار توقف روند اخراج شد. خود من هم سفیر امارات در تهران را دعوت کردم و دوهفته پیش بود که در جلسه‌ای با او دربارهٔ چرایی اخراج غیرقانونی سؤال کردم؛ وی هم قول داد در سفر قریب الوقوعی که به ابوظبی دارد این موضوع را مطرح کند و اعتراض ایران را به گوش مقامات برساند.

  • واکنش مجلس به اخراج‌های غیرقانونی بررسی دوباره طرح کاهش رابطه با امارات بود؛ بررسی این طرح در این شرایط موضوعیت داشت؟

این طرح یک‌بار در مجلس هشتم مطرح شد و همان موقع متوقف شد. اصولا هنر مجلس و دولت نباید کاهش روابط باشد. تنظیم روابط کار مطلوبی است اما کاهش روابط خیر. به‌ویژه کشورهمسایه که منافع ملی متقابل ما و همسایگان، در گسترش روابط و همچنین حفظ امنیت ملی متقابل است. ما همواره دنبال گسترش روابط با همسایگان هستیم. ما منافع خود را منافع ملی آنها می‌دانیم. منافع ملی آنها را منافع ملی خودمان می‌دانیم. امنیت ملی خودمان را امنیت ملی همسایگانمان می‌دانیم و امنیت همسایگان را امنیت خودمان می‌دانیم. موضوع کاهش رابطه با هیچ‌یک از کشورهای همسایه در دستور کار مجلس نیست و ما اصولا این عمل را واکنش مثبتی هم نمی‌دانیم.

  • با این حساب امکان اینکه در مراسم ‌ تحلیف رئیس‌جمهور منتخب مقامات امارات حضور داشته باشند، وجود دارد؟

وزارت خارجه از بیشتر کشورها دعوت کرده است. منتهی احتمال حضور مقامات کشورهای همسایه و نزدیک‌تر به ایران در این مراسم بیشتر است. دعوتنامه ایران اما شامل همه کشورهایی است که ‌با ما رابطه دارند.

  • از کشورهای اروپایی در چه سطحی ضروریان خواهیم داشت؟

اکثر کشورهای اروپایی اظهار تمایل کرده‌اند که در سطوح مختلف در مراسم تحلیف شرکت کنند. عموما کشورهای اروپایی به‌صورت انفرادی و خارج از چارچوب اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب شرکت خواهند کرد. اعلام قطعی اسامی هم در آستانه تحلیف از طرف وزارت خارجه انجام خواهد گرفت.

  • مجلس اعلام کرده بود که ضروریانان مراسم تحلیف از سوی خود آنها اعلام خواهد شد و گمانه‌زنی‌ها برای حضور ضروریانان خارجی را رد کرده بود، هماهنگی مراسم‌تحلیف بر عهده چه‌کسی است و چگونه انجام می‌شود؟

اقدام به دعوت از سران کشورها و هیأت‌های بلندپایه توسط وزارت خارجه بوده است که با همکاری و نظر مثبت مجلس که میزبان این مراسم است، صورت گرفت. در پاسخ به درخواست‌ها و اظهارتمایل سران کشورهای مختلف برای حضور در مراسم، وزارت امورخارجه دعوتنامه گسترده‌ای را برای تمامی کشورهای دارای رابطه با ایران ارسال کرده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.