«اخلاق منصوری» منتشر شد

خبرگزای آریا- نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب “اخلاق منصوری”، چکیده افکار واندیشه‌های تربیتی غیاث‌الدین منصور دشتکی را منتشر و روانه بازار کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌  در مقدمه این کتاب با اشاره به شخصیت غیاث‌الدین منصور دشتکی، آمده است: غیاث‌الدین منصور دشتکی در تاریخ تمدنی و اندیشه‌ورزی اسلامی دارای اندیشه فلسفی است و در کاوش‌های فلسفی‌اش، انسان و تعالی او را وجهه همت خود قرار داده است و با توجه به نوع نگرشی که از ماهیت هستی و جایگاه انسان در هستی دارد، به معرفی چیستی و ماهیت انسان و تبیین و تجویز آنچه در تعالی نوع بشر ضروری است و آنچه تعالی انسان می‌طلبد، ‌از قبیل فضائل و کمالات نظری و عملی و معارف حقیقی و الهی می‌پردازد.
این کتاب دومین اثر از مجموعه میراث اخلاقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود که به کوشش منصور ابراهیمی، از کارشناسان مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گردآوری شده است.
گردآورنده “اخلاق منصوری”، آن را با مقدمه تحقیق آغاز کرده است و پس از آن به ذکر اندیشه‌های اخلاقی و سیاسی غیاث‌الدین منصور دشتکی پرداخته است. بر اساس آنچه در مقدمه تحقیق آمده، این تحقیق تلاش کرده است تا با توجه به مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه، شایستگی‌ دیدگاه و اندیشه اخلاقی و سیاسی دشتکی را که مجموعا اسباب و عوامل و زمینه‌های کمالات نفس تا حد تعالی و سعادت و قرب الهی است، معرفی کند.
در ادامه کتاب دو بخش کلی با عنوان «مجله» ارائه شده است که اولی در بیان ماهیت انسان و اشاره به طریق نیل سعادت دو جهان است و دیگری در موضوع اخلاق. در ابتدای دو بخش اخیر نیز مقدمه مولف گنجانده شده است.
بخش اول این کتاب که در بیان ماهیت انسان و اشاره به طریق نیل سعادت دو جهان نوشته شده دارای چهار تجلیه (فصل) شامل انیت نفس مجرد و روح اسپهبدیه، بیان هیکل انسان، خلیفه رحمان بودن انسان و هدایت طریق نیل به سعادت می باشد.
بخش دوم این اثر درزمینه اخلاق می باشد که در بر دارنده سه فصل  شامل تمییز و حدود رذائل و فضائل، قواعد حفظ صحت نفس و فضائل و آداب ملوک است، همچنین در خاتمه این کتاب نیز گفتاری در حقیقت عشق و تقسیمات آن ذکر شده است.
“اخلاق منصوری” همچنین دارای نمایه آیات،‌ روایات، اشعار،‌ اعلام وواژه ‌نامه می باشد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.