ادامه مخالفت اتاقی‌ها با راه‌اندازی بورس ارز

اگر بورس ارز در کشور راه اندازی می‌شد، به طور قطع ارز به جای این‌که به سمت تک نرخی شدن حرکت کند، سه نرخی می‌شد.

هوشنگ فاخر – عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، با تاکید بر این‌که اگر بورس ارز راه اندازی می‌شد، ارز به جای تک نرخی سه نرخی می‌شد، اظهار کرد: درحال حاضر اگر راه‌اندازی بورس ارز از دستور کار خارج نمی‌شد، ما با ارز مرجع، ارز در بورس ارز و ارز در بازار آزاد مواجه می شدیم. باید ابتدا بررسی کرد که با تک نرخی شدن ارز چه گروه‌هایی آسیب می‌بینند و راه‌های آسیب این گروه‌ها را خنثی کرد.
وی با بیان این‌که حقوق بگیران از آن دسته از گروه‌هایی هستند که از تک نرخی شدن ارز آسیب می‌بینند، تصریح کرد:‌ از این رو باید متناسب با تورم – نه کمتر و نه بیشتر – حقوق آنان افزایش یابد تا درآمد وهزینه‌های آنان یکی شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: همچنین کسانی که بدهی ارزی براساس سیاست‌های ارزی تعهد کرده‌اند نیز از تک نرخی شدن ارز زیان می‌بینند، زیرا اگر بخواهند بدهی خود را با ارز ۲۵۰۰ تومانی بپردازند، ورشکست می‌شوند.
وی با تاکید بر این‌که این دو گروه باید در جریان تک نرخی شدن ارز حمایت شوند، خاطرنشان کرد: بازار ارز باید درست مدیریت شود. یکی از راهکارهای مدیریت آن استفاده از ظرفیت‌های داخلی تولید است که باید از آن‌ها بهره‌برداری شود.
فاخر افزود: بورس ارز زیان‌ده است و نباید از ابتدا مطرح می‌شد. اگر قضیه بورس ارز به طور کامل از دستور کار خارج نشده است، دولت ابتدا باید میزان ریسک اجرای آن را مورد کارشناسی قرار دهد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در پایان گفت: از این رو میزان ریسک بورس ارز باید روی بخش‌های تولیدی متعلق به خود دولت امتحان شده و سپس در صورت موفق بودن به سایر بخش‌ها نیز تعمیم داده شود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.