ارائه طرح جامع صنعت لوازم خانگی به دولت/تلاش تولیدکنندگان برای ممنوعیت واردات

۱۰م آذر ،

_ARJ4021.jpg

در حالی تولیدکنندگان لوازم خانگی در تلاشند تا دولت را به ادامه توقف ثبت سفارش واردات لوازم خانگی و ممنوع کردن واردات به مدت دست کم سه سال ترغیب کنند که قرار است از دوازدهم آذر ماه امسال نیز اولین نمایشگاه توانمندیهای صنعت لوازم خانگی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس آخرین خبرها انتشار یافته هم‌اکنون ثبت سفارش واردات اکثر لوازم خانگی همچنان متوقف بوده و تنها ثبت سفارش اقلامی مانند کولرهای گازی آنهم با تفکیکی که از سوی سازمان توسعه تجارت صورت گرفته، ممکن است. ماشین لباسشویی غیرخانگی هم بدون محدودیت ثبت سفارش می‌شود.

در همین حال رییس سازمان توسعه تجارت طی اظهاراتی اعلام کرد که ثبت سفارش واردات انواع تهویه‌ها و کولرهای گازی، انواع دوربین‌های عکاسی و لباسشویی غیرخانگی آزاد شده است.

به این ترتیب می‌توان گفت که هم‌اکنون عملا به جز انواع تهویه‌ها و کولرهای گازی ثبت سفارش واردات سایر لوازم خانگی ممنوع بوده و تا این جای کار شرایط به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شده است.

در همین حال قرار است از یکشنبه دوازدهم آذر ماه امسال اولین نمایشگاه توانمندیهای صنعت لوازم خانگی با حضور بیش از ۵۰ شرکت داخلی برپا شود. در حاشیه این نمایشگاه نیز قرار است همایش تبیین نقش و جایگاه صنعت لوازم خانگی در تولید ملی و اقتصاد مقاومتی برگزار شود.

قرار است در جریان برگزاری نمایشگاه صنعت لوازم خانگی طرح جامع صنعت لوازم خانگی توسط شورای تولیدکنندگان این صنعت تقدیم هیئت دولت شود.

به گفته دبیر برگزاری نمایشگاه، صنعت لوازم خانگی دومین صنعت اشتغالزای ایران است و هم اکنون ۷۰ کارخانه در حوزه تولید یخچال، دو کارخانه در حوزه تولید ساید بای ساید، ۵۰ کارخانه در حوزه تولید اجاق گاز و ۲۰ کارخانه نیز در حوزه تولید ماشین لباس شویی در کشور فعالند و تعداد کارگاههای تولیدی در لوازم خانگی نیز به بالای ۱۰۰ واحد می رسد.

او با اشاره به رقابتهای ناسالمی که در بازار داخلی بین تولیدکنندگان وجود دارد، افزود: هم اکنون تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد کارخانه های داخلی فعال بوده و سهم برندهای خارجی نیز از بازار لوازم خانگی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد برآورد می گردد.

حمیدرضا غزنوی با اشاره به اشتغال یک میلیون نفر در صنعت لوازم خانگی کشور در حوزه های تولید، فروش، خدمات پس از فروش و قطعه سازی افزود: در صورت ممنوعیت واردات لوازم خانگی به مدت سه سال تولیدکنندگان تعهد می دهند که علاوه بر تامین نیاز بازار به باشگاه صادرکنندگان لوازم خانگی در دنیا ملحق شوند. از سوی دیگر ممنوعیت واردات سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور نیز می گردد.

قرار است اولین نمایشگاه توانمندیهای صنعت لوازم خانگی در هفت گروه کالایی شامل یخچال فریزر و ساید بای ساید، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، بخاری گازی و شومینه، لوازم خانگی کوچک، کولر و آبگرمکن برگزار شود.

به گزارش ایسنا، سازمان توسعه تجارت تاکنون گزارش مشخصی دربارهٔ آمار دقیق واردات لوازم خانگی به کشور منتشر نکرده است، اما بررسی‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که یخچال فریزرهای مجهز به درهای خارجی مجزا جداگانه، ماشین‌های رختشویی تمام اتوماتیک با ظرفیت حداکثر ۱۰ کیلوگرم و دستگاه تهویه مطبوع دو تکه (split unit) ازنوع دیواری سه کالای اصلی وارداتی در حوزه لوازم خانگی می باشند. مجموع ارزش واردات این قلم کالا به کشور در هفت ماهه سال جاری به حدود ۳۹۰ میلیون دلار رسید. در سال ۱۳۹۰ نیز همین سه قلم کالا عمده‌ترین لوازم خانگی وارداتی به کشور بودند که مجموع ارزش واردات آنها به بیش از ۶۳۵ میلیون دلار رسید.

در همین حال براساس آماری نیز که از سوی رییس انجمن صنایع لوازم خانگی انتشار یافته سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه یخچال فریزر، ۵۰۰ هزار دستگاه لباس‌شویی، ۵۰ هزار دستگاه اجاق گاز و ۱٫۵ میلیون دستگاه نیز جارو برقی وارد کشور می‌شود.

علاوه بر لوازم خانگی سالانه حجم بسیاری قطعات و تجهیزات موردنیاز تولیدکنندگان و مونتاژکاران لوازم خانگی مانند ماژول‌های نمایشگر نیز وارد کشور می‌شود که البته این حوزه ارتباطی با ممنوعیت‌های وارداتی پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.