ارتباط مستقیم سن با پوشش در ترکمن‌ها

۳۱فروردین۱۳،

در گفت‌وگو با هنرآنلاین مطرح شد

یک طراح لباس گفت: نوع پوشش بانوان ترکمن با دوره‌های سنی آنها ارتباط دارد و لباسی که مادران ترکمن بر تن می‌کنند با آنچه که دختران این منطقه می‌پوشند کاملا فرق می‌کند.

 رباب دانش طراح لباس های سنتی ترکمن در گفت و گو با خبرنگار سرویس مدو لباس خبر گزاری هنر دربارهٔ نوع پوشش و نام لباس های بانوان ترکمن گفت: بخش اصلی پوشاک سنتی که بانوان ترکمن بر تن دارند شامل چند قسمت می گردد که اینطور نامیده می شوند :پیراهن بلندی است که تا قوزک پا ها را می پوشاند و همچنین بانوان ترکمن روسری به نام چارقد بر سر دارند که بسیار بلند است و معمولا ۵ الی ۷ متر اندازه این روسری می باشد و با روسری های معمولی که امروز در جامعه دیده می گردد قابل قیاس نیست .

وی ادامه داد: پوشاک سنتی بانوان ترکمن بصورت کلی شامل:کلاه(بوریک) ،پیراهن بلند زنانه (کوینک)، شلوار سنتی زنانه(بلق)،شالی که به کمر بسته می گردد (قوشق)،پ ارچه پیشانی بند(آلانگی یا همان آین دانگی )،کفش و چاشو که نوعی چادر شب است تشکیل می گردد و همچنین نوع پوشاک بانوان ترکمن با دوره های سنی آنها ارتباط دارد و لباسی که مادران ترکمن بر تن می کنند با آنچه که دختران این منطقه می پوشند کاملا فرق می کند گفتنی است که رنگ قرمز در بین لباس های سنتی بانوان این منطقه ارزش خاصی دارد و سربند آنها معرف طایفه و نیز موقعیت خانواده یک بانوی ترکمنی است.

این طراح همچنین مطرح کرد :لباس های مردان و زنان ترکمن در قبل از مواد گوناگونی چون ابریشم ،پوست ،کتان و پنبه فراهم می شد که ابریشم در تهیه این لباس ها نقش اساسی داشته است و گفتنی است پرورش کرم ابریشم و تهیه پیله ابریشم بر عهده زنان بوده است و از نخ ابریشم پارچه های ابریشمی می بافتند که در دستگاه ساده ای به نام “تارا”عمل می آمد.

دانش نیزافزود:امروز پوشاک اصیل و سنتی ترکمن تا حدودی جای خود را به مصنوعات کارخانه ای داده و از جایگاه قبلی خویش فاصله گرفته است اما بسیاری از جوانان ترکمن لباس های سنتی خود را با فرم و مدل روز می دوزند و مورد استفاده قرار می دهند.

این هنرمند نیز از چگونگی تشکیل شدن لباس مردانه ترکمن گفت:پیراهن های مردانه از پارچه های نخی و رنگارنگ دوخته می گردد اما مردان ۵۰ الی ۶۰ ساله این منطقه و همچنین بزرگتر از پیراهنی استفاده می کنند که رنگ سفید داشته باشد .یغه پیراهن مردانه ترکمن به نام “مدور” است و پیراهنی به اسم “سوپی یاکا ” لباسی بی دکمه و با بریدگی افقی در بالای شانه ها طراحی شده است و در آخر این بریدگی ها را با نوار کوتاهی بنام “یاکا یوپی”محکم می بندند .

دانش ادامه داد:این نوع لباس برای مردان بالای ۶۰ سال این منطقه بدون هیچ نقش و نگاری طراحی شده است و به نوعی آرایش این لباس ها ،نوار های موجود در کنار یقه ،جیبهای کناری لباس و سر آستین ها می باشد .

این طراح در آخر افزود :عنصر های اساسی پوشاک مردانه ترکمن ها ی یموت پیراهن فراخی است با آستین های بلند که هم پیراهن زیر است و هم جامه رو برای مردان ترکمن و اکثر مردم این منطقه این پوشش را دارند وبرایشان حائز اهمیت است.

انتهای پیام/۶۲


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.