اردن و عراق خط لوله گازی می سازند

شنبه ۲۷ خرداد – ۰۵:۰۴:۴۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- مقام های دولت اردن و عراق قصد دارند ماه ژوئیه آینده برای مذاکره درباره ساخت یک خط لوله گازی دیدار کنند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  وزارت انرژی اردن پیش بینی کردند گفت وگوها در نشست ماه ژوئیه به بازنگری و بررسی های فنی درباره این پروژه گازی مرتبط است.
دولت اردن به دلیل منابع نامطمئن واردات گاز، بررسی واردات گاز از کشورهای همسایه را آغاز کرده است؛ عراق هفته گذشته یادداشت تفاهمی را تصویب کرد که شرایط و ضوابط ساخت خط لوله ای از عراق به سمت بندر عقبه اردن را شامل می شود.
همکاری میان دو کشور در قالب این یادداشت تفاهم عرضه نفت خام، گاز طبیعی، ال پی جی و نفت کوره سنگین عراق به اردن بسته به مقدار تولید این مواد همچنین مطالعه و بررسی انواع نفت عراق را که می تواند در اردن پالایش شود، شامل می شود.
بنا بر این گزارش، برنامه برای ساخت این خط لوله گازی، نگرانی های اردن در بخش تامین فوری انرژی را حل و فصل نخواهد کرد.
پیش بینی می شود ساخت خط لوله گازی عراق-اردن ۵ سال طول بکشد.
دولت امان هفته گذشته به منظور تنوع بخشی به مسیرهای واردات انرژی، هیئتی را برای پیشبرد امضای یک قرارداد گازی دوجانبه، به قطر اعزام کرد.
شرکت های اردنی هشدار داده اند به دلیل مشکلات در عرضه گاز مصر به اردن، پیش بینی می شود برق در ماه های گرم تابستان قطع شود.
اردن برای تامین سوخت نیروگاه‌های تولید برق به واردات گاز از مصر وابستگی شدید دارد، اما حملات پپاپی به خط لوله صادرات گاز مصر و انفجار آن سبب کاهش چشمگیر عرضه گاز به اردن شده و این کشور را مجبور کرده است که برای تامین نیازهای انرژی خود به دنبال منابع جایگزین باشد، به همین منظور مطالعه فنی برای واردات گاز از عراق را آغاز کرده است.
با آن که اردن و عراق قصد دارند یک خط لوله گازی بسازند، اما سال ها جنگ و تحریم مانع از توسعه زیرساخت های این کشور شده و اجرای زودهنگام این پروژه را نیز با ابهام روبه رو ساخته است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۶۱۷۰۴۴۸۳۲۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.