اردوغان، مردم ترکیه را به صبر دعوت کرد

رئیس جمهور ترکیه از شهروندان ترکیه خواست برابر تورم سرسام آور که به بالاترین حد در ۲۴ سال گذشته رسیده است، صبر و شکیبایی به خرج دهند.

اردوغان، مردم ترکیه را به صبر دعوت کرد

به گزارش ممتاز نیوز، به نوشته شماره شنبه وبگاه «احوال» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت عید قربان اعلام کرد که دولت او از مشکلات ناشی از گرانی زندگی و نوسانات ارزش «لیر ترکیه» برابر ارزهای خارجی آگاه است.

بر اساس گزارش «موسسه آمار ترکیه»، نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه ژوئن ۷۸.۶۲ درصد بوده که با افزایش ماهانه ۴.۹۵ درصدی از پیش بینی‌ها پیشی گرفته است.

افزایش قیمت‌های مصرف کننده به شدت به جمعیت ۸۴ میلیونی ترکیه ضربه زده است و امید چندانی برای بهبود در آینده نزدیک وجود ندارد، زیرا شهروندان با قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی، کاهش شدید ارزش لیر و پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین مواجه هستند.

به عنوان بخشی از سیاست اقتصادی، اردوغان در چند سال گذشته از افزایش مناسب نرخ بهره برای کاهش تورم ناشی از آن امتناع کرده ، که باعث سقوط لیر ترکیه شده است.

در روزهای گذشته، دولت ترکیه حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان بخش دولتی را ۴۱.۷ درصد افزایش داد تا به جبران افزایش تورم کمک کند.

هزینه‌های سرسام آور زندگی اردوغان را تهدید می‌کند که باید حداکثر تا ژوئن ۲۰۲۳ انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی را برگزار کند. بر اساس نظرسنجی ماه ژوئن که توسط شرکت معتبر نظرسنجی ترکیه انجام شد، اردوغان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فاقد حمایت اکثریت رای دهندگان است و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه توان بالقوه جلب حمایت تنها ۴۰ درصد را دارد.

روند محبوبیت اردوغان در ترکیه طی ماه‌های گذشته روندی نزولی داشته است. افول سنگین صنعت گردشگری به همراه عدم همراهی بانک مرکزی آمریکا در اعطای خط اعتباری به بانک مرکزی ترکیه بحران ارزی را در این کشور به شدت تشدید کرده است. بانک مرکزی ترکیه تاکنون در مقابل افزایش نرخ بهره برای جذب هر چه بیشتر اعتبارات ارزی مقاومت کرده اما روشن نیست که این کار تا کجا امکان‌پذیر است.

فشار به حدی روی ترکیه‌ای‌ها تشدید شده که در هفته‌های گذشته هشتگی در خصوص استعفای اردوغان در فضای مجازی گسترده شده بود. همچنین فشار اقتصادی بر شهروندان فقیرتر موجب واکنش‌های تند از سوی بخش‌هایی از جامعه ترکیه علیه مهاجران سوری شده است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.