اردوغان عادی سازی روابط با تل آویو را مشروط کرد

نخست وزیر ترکیه اعلام کرد هر شخصی که به میانجی گری برای پایان دادن به بحران آنکارا و تل آویو علاقه مند است نباید وقتش را هدر بدهد مگر این که تحقق تمام شروط ترکیه را تضمین کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، اردوغان که در کیف پایتخت اوکراین به سر می برد اظهار داشت: پاسخ ما به کسانی که خواستار گفتگو با ما درباره برقراری روابط عادی با اسرائیل هستند این است تا زمانی که تل آویو شروط آنکارا را نپذیرد عادی سازی روابط غیرممکن است.
نخست وزیر ترکیه خاطرنشان کرد ، اگر میانجی وجود دارد که می تواند تحقق شروط سه گانه ترکیه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل تضمین کند پاسخ ما به وی آری است در غیر این صورت بهتر است طرف هایی که به میانجی گری علاقه مند هستند وقت خود را هدر ندهند.
رسانه های ترکیه و اسرائیل اعلام کردند آمریکا برای میانجی میان آنکارا و تل آویو به منظور پایان دادن به اختلافات موجود تلاش می کند ولی مقامات ترک و اسرائیلی تاکنون در این باره هیچ گزارشی منتشر نکرده اند.
روابط بین آنکارا و تل آویو بعد از آن که کماندوهای اسرائیلی ماه مه سال دو هزار و ده به کشتی حامل کمک های بشردوستانه ترکیه برای ساکنان نوار غزه یورش بردند و نه تبعه ترک را کشتند به سردی گرایید.
مقامات ترک معتقدند برای این که روابط آنکارا و تل آویو به حال عادی خود بازگردد اسرائیل باید از ترکیه عذر خواهی کند به خانواده های قربانیان غرامت بپردازد و محاصره نوار غزه را متوقف کند.
اسرائیل نیز به ابراز تاسف بسنده کرده است و از عذرخواهی امتناع می ورزد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.