ارز مرکز مبادلات جوابگو نیست

نایب رییس انجمن فولاد با بیان اینکه فولاد در اولویت سوم دریافت ارز قرار دارد، گفت: ارزی که از طریق مرکز مبادلات ارزی عرضه می‌شود رقم کمی است و جوابگوی نیاز واحدهای فولادی نیست.

حمیدرضا طاهری‌زاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا برای تهیه ارز به مرکز مبادلات ارزی مراجعه‌ای داشته‌اید گفت: فولاد جزء اولویت سوم قرار دارد که هفته پیش برای دریافت ارز به مرکز مبادلات مراجعه کردیم اما ارزی که از طریق این مرکز پرداخت می‌شود رقم بسیار کمی است که تأمین‌کننده نیاز کارخانه‌های فولادی نیست.
وی تصریح کرد: مدت زمانی که باید برای دریافت ارز منتظر باشیم آنقدر طولانی است که تا به حال هیچ تولید‌کننده فولادی موفق به دریافت ارز نشده است.
طاهری‌زاده ادامه داد: برای دریافت ارز باید در نوبت قرار گیریم و هر روزی که نوبت دریافت ارز باشد نرخ ارز پرداختی طبق قیمت همان روز مشخص خواهد شد.
وی تصریح کرد: کسانی که تاکنون در مرکز مبادلات ارزی موفق به دریافت ارز شده‌اند تقاضای ناچیزی داشته‌اند و به همین دلیل موفق به دریافت ارز شده‌اند ولی نیاز هر واحد فولادی حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار است که فعلاً امکان تأمین آن از طریق مرکز مبادلات ارزی فراهم نیست.
نایب رییس انجمن فولاد ادامه داد: در حال حاضر تولید‌کنندگان فولاد با مشکل تأمین ارز برای واردات مواد اولیه روبرو هستند به طوری که برخی پیش‌پرداخت‌های گشایش اسناد اعتباری با ارز مرجع پرداخت شده ولی برای فعال‌شدن این اسناد، سیستم بانکی از تولید‌کنندگان می‌خواهد تا با نرخ ارز آزاد گشایش اعتبار کند.
وی تصریح کرد: همچنین برخی تولید‌کنندگان بابت سررسید بدهی ارزی خود به سیستم بانکی و بازپرداخت آن با مشکل روبرو هستند زیرا قیمت ارز افزایش یافته و این نوسان نرخ ارز به ضرر تولید‌کنندگان است.
طاهری زاده با بیان اینکه از ابتدای مردادماه ارزی در اختیار تولید‌کنندگان فولاد قرار نگرفته است، گفت: افرادی که بدهی گذشته خود را به صورت ریالی پرداخت کرده‌اند نیز ارزی نصیبشان نشده است.
وی تأکید کرد: مشکل تولید‌کنندگان در حال حاضر قیمت ارز نیست بلکه کمبود ارز و نقل و انتقال آن است.

خبری از اجرای طرحهای فولادی در قالب مهر ماندگار نیست
وی در ادامه با اشاره به بحث‌های مطرح شده در مورد اجرای طرح مهر ماندگار، گفت: طی مذاکراتی با وزارت صنعت قرار شد حدود ۱۰ تا ۱۲ طرح نیمه‌تمام فولادی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن در قالب طرح مهر ماندگار تکمیل شوند.
طاهری زاده ادامه داد: برای این کار از مسئولان پروژه‌ها اسناد و مدارک دریافت شد ولی تا امروز به نتیجه‌ای نرسیده است.
وی تصریح کرد: بر این اساس هر یک از کارخانه‌ها برای تکمیل نیازمند دو تا سه میلیارد تومان منابع مالی هستند که قرار بود تسهیلات با بازپرداخت ۳ تا ۵ سال و نرخ بهره ۱۴ درصد به متقاضیان پرداخت شود.
نایب رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد در مورد اینکه آیا ۸ طرح فولادی نیز جزء طرح مهر ماندگار محسوب می‌شوند؟ گفت: این طرح‌ها جزء پروژه مهر ماندگار قرار ندارند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.