ارسال لایحه افزایش مرخصی زایمان به دولت

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت با اشاره به ارائه لایحه افزایش مرخصی زایمان مادران به دولت، از مدت زمان این مرخصی برای زایمان‌های یک قلو، دوقلو و بیشتر خبر داد.

در این لایحه، افزایش مرخصی زایمان برای مادران به مدت ۹ ماه برای زایمان‌های یک قلو و ۱۲ ماه برای زایمان‌های دوقلو و بیشتر و مرخصی برای پدران به مدت ۱۰ روز کاری پیشنهاد شده است.

در ایران تصویب قانون ترویج تغذیه با شیر مادر در سال ۱۳۷۴ از سوی مجلس صورت گرفت. براساس این قانون و اصلاحیه‌های پس از آن به مادران پس از زایمان ۶ ماه مرخصی اعطا می‌شود و مادران شاغل پس از شروع به کار، روزانه از یک ساعت مرخصی ساعتی برای تغذیه شیرخوارشان بهره‌مند می‌شوند.

کمیته سیاستگذاری و نظارت بر ترویج تغذیه با شیر مادر، نیز در این خصوص فعال است. این کمیته وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد و مصوبات آن پس از تصویب، لازم‌الاجراست.

همچنین براساس قانون ترویج تغذیه با شیر مادر، امنیت شغلی مادران پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی باید تامین شود. وزارت بهداشت مقررات مربوط به ورود انواع مجاز و مقدار مورد نیاز جانشین‌های شیر مادر (شیرخشک و غذاهای کمکی شیرخوار) را تهیه و اعلام می‌کند.

طبق گزارش ۲۰۱۱ یونیسف در مورد وضعیت کودکان جهان، ۱۳۶٫۷ میلیون کودک در سراسر جهان متولد می‌شوند و تنها ۶/۳۲ درصد آنها در ۶ ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند.

به گزارش مهر، مرضیه وحیددستجردی در پیامی به همایش هفته جهانی تغذیه با شیر مادر که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با توجه به اهمیت شیر مادر در سلامت و بقای شیرخواران و نقش آن در سلامت دوران نوزادی، کودکی و حتی دوران میانسالی و سالمندی، گفت: سال‌های متمادی است که این موضوع مرکز توجه سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی قرار گرفته است.

به گفته وی تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماه فواید بی‌نظیر شیر مادر را به شیرخوار و مادر اعطا می‌کند و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سال اول، سلامت جسمی و روانی شیرخوار و مادر را به ارمغان می‌آورد. شیر مادر با داشتن همه مواد مورد نیاز شیرخوار با نسبت‌های صحیح همراه با مواد ایمنی‌بخش به عنوان غذایی بی‌نظیر برای تغذیه شیرخواران شناخته شده است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از پیام خود آورده است: در این سال‌ها، توصیه‌های متعددی از قبیل شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اول تولد، تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماهگی و تداوم این تغذیه تا دوسالگی، همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وزیر بهداشت در ادامه پیام خود آورده است: اکنون ۱۰ سال پس از استراتژی جهانی تغذیه شیرخواران و کودکان خردسال و ۲۰ سال پس از اولین بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر، وقت آن رسیده که موفقیت‌ها را جشن بگیریم. در ضمن باید نگاهی به گذشته و مرور فعالیت‌ها داشته باشیم و سپس برنامه‌ریزی کنیم که چه فعالیت‌های بیشتری می‌توانیم برای حمایت از زنان انجام دهیم تا قادر به تغذیه مطلوب و مراقبت از شیرخواران و کودکان خردسال باشند.

بازنگری در قانون ترویج تغذیه با شیر مادر

وزیر بهداشت در پیام خود با اشاره به بازنگری و تکمیل قانون ترویج تغذیه با شیر مادر از سال گذشته با مشارکت بخش‌ها و سازمان‌های مرتبط، ادامه داد: خوشبختانه لایحه مربوطه تنظیم و جهت بررسی به هیات دولت تقدیم شده است.

وزیر بهداشت افزود: از سایر اقدامات انجام شده می‌توان به راه‌اندازی بیمارستان‌های دوستدار کودک، آموزش گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی در سطوح مختلف دانشگاه‌ها، نهایی‌سازی دستورالعمل واحدهای مشاوره شیردهی و تهیه پیش‌نویس برنامه آموزشی مشاوره شیردهی اشاره کرد.

به گفته وزیر بهداشت براساس آخرین مطالعه انجام شده در کشور در سال ۱۳۸۹، شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر، ۱/۵۳ درصد و تداوم شیردهی تا یک سال، ۱/۸۴ درصد بوده است. همچنین در سال ۷۹ تغذیه انحصاری با شیر مادر در مناطق شهری، ۷/۴۱ درصد، در مناطق روستایی ۳/۴۸ درصد و تداوم شیردهی تا یک سال، ۹۳ درصد بوده است.

دستجردی در ادامه آورده است: علی‌رغم ارتقای شاخص تغذیه انحصاری، شاخص تداوم تا یک سال و دو سال، با افت نسبی همراه بوده است که نیازمند توجه بیش از پیش و بسیج همگانی و مشارکت بخش‌های ذی‌ربط است.

به گفته وزیر بهداشت با توجه به نقش تغذیه با شیر مادر در ارتقای سلامت مادر و کودک، خانواده و جامعه، این برنامه همچنان از اولویت‌های بهداشتی کشور است و انتظار می‌رود مورد توجه شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده شیر مصنوعی، مسئولان بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گیرد و با برنامه‌ریزی دقیق در مورد حمایت بیشتر از مادران و جلب حمایت جامعه از مادران و تقویت برنامه‌هایی که تاکنون به اجرا درآمده‌اند، از جمله بیمارستان‌های دوستدار کودک ـ دوستدار مادر، ترویج زایمان طبیعی، اجرای قانون شیر مادر و پیشگیری از تبلیغات تغذیه مصنوعی و مشاوره موثر با مادران، به حل مشکلات احتمالی شیردهی مادران بپردازند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. جوادیان:

    سلام باتشکراز مطالبتون مرخصی زایمان۹ماه شد یانه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.