ارسال یادداشت ایران به آمریکا

جام جم آنلاین: معاون وزیر امور خارجه از ارسال یادداشت جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده آمریکا از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع این کشور در ایران است، در باره ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده در سوریه خبر داد.از سوی دیگر در پی ربایش شهروندان و زائران ایرانی توسط گروه‌های مسلح مورد حمایت دولت آمریکا در سوریه، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

حسین امیرعبداللهیان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در این یادداشت باتوجه به حمایت علنی آمریکا از گروه های تروریستی و ارسال سلاح به سوریه، مسئولیت تأمین امنیت جان ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده در دمشق متوجه ایالات متحده آمریکا دانسته شده است.
 
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه تسریع کرد: آمریکا به عنوان حامی تروریسم مسئول جان زایران ایرانی است.
 
این مقام مسئول وزارت امور خارجه، علاوه بر آمریکا دولت های قطر و ترکیه را نیز در این موضوع مورد خطاب قرار داد و از آنان خواست به مسئولیت خود در قبال حفظ جان زوار ایرانی ربوده شده در سوریه توجه داشته باشند.
 
امیرعبداللهیان در باره دیگر اقدامات وزارت امور خارجه در مورد ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده در سوریه گفت: این افراد همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) عازم زیارت حضرت زینب(س) در دمشق بودند که توسط گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه به گروگان گرفته شدند.
 
وی افزود: وزارت امور خارجه به محض اطلاع از ربوده شدن این افراد، اقدامات دیپلماتیک فشرده ای انجام داد و  ‘علی اکبر صالحی’ وزیر امور خارجه با ‘احمد داود اوغلو’ وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی گرفت و از وی خواست در این موضوع مداخله و به آزادی ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده کمک کند.
 
معاون وزیر امورخارجه اضافه کرد: صالحی همچنین تماس تلفنی مشابهی با نخست وزیر و وزیر امورخارجه قطر گرفت تا این کشور نیز برای آزادی زایران ایرانی ربوده شده تمام تلاش خود را بکار گیرد.
 
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه تلاش های فشرده وزیر امورخارجه در مورد ۴۸ زایر ایرانی ربوده شده کماکان تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت، گفت: انتظار داریم کشورهایی که به نوعی در حوادث سوریه مسوول هستند، جهت تأمین امنیت، حفظ سلامت و بازگشت زایران ایرانی اقدامات لازم را انجام دهند.

کاردار سوئیس به وزارت خارجه احضار شد

در پی ربایش شهروندان و زائران ایرانی توسط گروه های مسلح مورد حمایت دولت آمریکا در سوریه کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

کاردار سوئیس در تهران روز دوشنبه توسط مدیر کل آمریکای شمالی به وزارت امور خارجه فرا خوانده و نسبت به این قبیل اقدامات به وی هشدار داده شد.

رضا زبیب با اشاره به حمایت آمریکا از گروه های مسلح و شورشی در سوریه دولت آمریکا را مسوول سلامت ۴۷ زائر ربوده شده دانست و تاکید نمود از دولت آمریکا انتظار می رود با استفاده از نفوذ خود نزد ربایندگان امکان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها را فراهم نماید.

کاردار سوئیس نیز تاکید نمود مراتب را در اسرع وقت به دولت آمریکا منعکس و نتیجه را به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد کرد.
 
روز گذشته ۳ تن از زائران ربوده شده ایرانی توسط ربایندگان به شهادت رسیدند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.