از خوراندن عسل به نوزادان بپرهیزید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یک متخصص تغذیه عسل را از غذاهای غیرمجاز در دوران نوزادی عنوان کرد و گفت: با توجه به رویش دندانها از ۶ تا ۸ ماهگی در نوزادان، توجه به مصرف مناسب غذاها و استفاده از غذاهای مختص این دوران سبب رویش بهتر دندانها و کسب مهارتهای خوردن در نوزاد خواهد شد.

دکتر لیلی ناظمی در گفت وگو با ایسنا، هدف تغذیه کلی شیرخواران را تامین انرژی و مواد مغذی کافی برای رشد، نمو و سلامت بدن نوزاد دانست و اظهار داشت: تقویت رابطه بین شیرخوار و والدین به خصوص مادر، ارائه دادن غذا به نوزادان با طعم و قوام مختلف به منظور کمک به تکامل مهارت های خوردن در نوزاد و ارائه مواد غذایی به صورتی که با مرحله تکامل شیرخوار هماهنگی لازم داشته باشد از اهدف دیگر تغذیه مناسب برای شیرخواران است.

وی در ادامه، افزود: دوران شیرخوارگی یا نوزادی به سبب برخورداری کودک از سرعت بالای رشدی در مقایسه با سایر دوران های زندگی تامین انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی در این طیف سنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی از ۴ تا ۶ ماه ابتدای زندگی نوزاد فقط شامل تغذیه انحصاری با شیر مادر خواهد بود، بعد از طی دوران اولیه زندگی کودک، همراه کردن مواد غذایی جامد با رعایت ترتیب مناسب سنی او بلامانع است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه از صفر تا ۳ ماهگی قوام غذای کودک باید حالت مایع داشته باشد، گفت: در این دوران شیرخوار باید از شیر مادر یا شیر خشکی که غنی شده با آهن باشد مصرف کند، هر نوع غذای دیگر به غیر از شیر حتی آب هم برای شیرخوار پیشنهاد نمی شود و شیر مادر خود به تنهایی تامین کننده مواد مغذی بدن نوزاد خواهد بود.

این متخصص تغذیه مادران مبتلا به سوء تغذیه را به استفاده از شیرخشک در کنار شیر اصلی خود برای تغذیه شیرخوار پیشنهاد کرد و افزود: قوام غذای کودک در سنین ۴ تا ۶ ماهگی حالت مایع به خود می گیرد و مصرف مواد نرم آبکی در این دوران آغاز خواهد شد. ۶ تا ۸ ماهگی آغاز تدریجی پوره‌ها و غذاهای له و نرم شده برای نوزاد است، موادی همچون لعاب برنج و غلات، آب میوه های بدون شکر، میوه ها و گوشت های پخته و پوره شده البته گوشت به میزان بسیار کم و ماست ساده در این دوران پیشنهاد می‌شود، غذاهایی دریایی از غذاهای غیرمجاز در این دوران است که نباید برای نوزاد مورد استفاده قرار داد.

دکتر ناظمی عسل را به عنوان غذاهای غیرمجاز برای استفاده نوزادان در دوران ۶ تا ۸ ماهگی به سبب آلوده بودن آن در حین جمع آوری شهد گلها توسط زنبور و ابتلا به بوتولیسم دانست.

وی با بیان اینکه ۹ تا ۱۱ ماهگی در شیرخوران آغاز تدریجی غذاهای نسبتا نرم است، اظهار داشت: سبزی های پخته شده، ماکارونی، نان، میوه های کمپوت شده، استفاده از غذاهای دریایی به صورت نرم ، زرده تخم مرغ کاملا پخته شده و تمام غذاهای مورد استفاده در دوران ۶ تا ۸ ماهگی را در این دوران می توان مورد استفاده نوزاد قرار داد. سبزیجات خام، انواع مغزها، عسل از غذاهای غیر مجاز در این دوران خواهد بود. در ۱۲ ماهگی می توان از شیر گاو جوشیده همراه با آب جوشیده سرد شده و کره به میزان یک قاشق مرباخوری استفاده کرد.

وی در پایان پیشنهاد کرد: تغذیه مناسب از سوی والدین برای نوزاد سبب کسب بهتر مهارت ها و ظهور آن برای فرزندشان در آینده خواهد شد، بنابراین توجه به شیوه های تغذیه ای کودک از طرف خانواده ها در آینده او بسیار تاثیرگذار خواهد بود که باید به این امر واقف باشند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.