از طرح و برنامه‌های مسکنی خبری نیست!

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/با گذشت شش ماه از آخرین اظهارات وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها،‌ هنوز اجرای این طرح منتظر تصمیم شورای پول و اعتبار است و حتی در آخرین روزهای سال هم خبری از ایجاد این صندوق‌ها نشد و به نظر می‌رسد این بار بخش مسکن منتظر تصمیمات مالی برای تامین منابع است.

به گزارش ممتاز(Bananews.ir)،پس از انتخاب وزیر راه و شهرسازی و اظهارات وی دربارهٔ بخش مسکن کشور و اعلام نظرات برای سر و سامان گرفتن این بخش خبرهایی از تصمیمات تازه وزیر برای این بازار بزرگ اقتصادی که حداقل ۳۰ درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص می‌دهد، مطرح شد.

درست در نیمه دوم پارسال بود که سکاندار مسکن کشور در اظهارات خود برای بازار مسکن و بهبود اوضاع اقتصادی این بخش، افزایش تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها،‌ راه‌اندازی بازار رهن ثانویه و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط همه بانک‌های تجاری را پیشنهاد کرد و گفت که دربارهٔ جزئیات و چگونگی اجرای این طرح‌ها در حال مذاکره با بخش‌های مرتبط است.

 

عباس آخوندی دربارهٔ آخرین تصمیم وزارت راه و شهرسازی دربارهٔ ایجاد این صندوق‌ها اظهار کرده که منتظر نظر شورای پول و اعتبار می باشند و نتایج آن تا پایان سال ۹۲ اعلام می‌شود.

از سوی دیگر هاشمی، مشاور وزیر راه و شهرسازی در آخرین روزهای شهریور پارسال گفته بود که برنامه‌های مسکن و تصمیمات این وزراتخانه تا پنج‌ ماه دیگر نهایی و اعلام می‌شود اما هفت ماه از این وعده و همچنین پایان سال ۹۲ می‌گذرد و هیچ خبری از برنامه‌های بخش مسکن اعم از طرح جامع مسکن، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مسکن حمایتی و اجتماعی و دیگر طرح و برنامه‌هایی که وعده‌اش را دادند نیست.

حسین عبده‌تبریزی، مشاورر وزیر راه و شهرسازی که همواره به عنوان صاحب‌نظر اقتصادی اظهار نظر کرده است در این باره نیز معتقد است: صندوق‌های مسکن فعال در ایران همچون صندوق پس‌انداز مسکن متعلق به بانک مسکن، صندوق مسکن جوانان، صندوق مسکن کارگران و صندوق مسکن سلحشوران در این بازار فعال‌ می باشند و «وام‌های رهنی» خلق می‌کنند.

وی که بر تقویت بازارهای سرمایه‌ای تاکید دارد، معتقد است: برای تقویت بازار سرمایه مسکن اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی صحیح در راستای توسعه‌ بازار سرمایه مسکن قابل پیشنهاد است.

حال بخش مسکن کشور که همواره از جمله مهمترین بخش‌های اقتصاد کشور محسوب می‌شود، منتظر تصمیمات تازه است؛ تصمیماتی که شاید سببی بر خروج دلالان از بازار سرمایه‌ای مسکن باشد یا به تسکین این بازار کمکی کند تا سرمایه‌گذاران واقعی وارد بازار مسکن شوند و وضعیت این بخش بهبود یابد.

 طرح اولیه راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌ای به منظور افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن بود؛ به گونه‌ای که اشخاص بتوانند طی مدت چند سال هزینه یک واحد مسکونی را پرداخت کنند و صاحبخانه شوند و به نقل از وزیر مسکن این صندوق‌ها می‌توانند در مدت زمان حدود پنج تا ۱۰ ساله به متقاضیان خرید مسکن کمک کنند تا با پرداخت مبلغ مشخصی صاحبخانه شوند. اکنون نیز شورای پول و اعتبار درحال تصمیم‌گیری برای ایجاد این صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

 

ایسنا

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.