از “ورم معده” چه می‌دانید؟

ممتاز نیوز: یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه گاستریت یا ورم معده موجب التهاب بافت‌های معده شده و زمانی اتفاق می‌افتد که بافت درون معده تحریک‌پذیر می‌شود، اظهار کرد: خوردن غذا و آب آلوده منجر به عفونت و یا التهاب مخاط درونی معده می‌شود.

محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه درد سر دل، حالت تهوع و نفخ معده از نشانه‌های ورم معده است، افزود: عدم رعایت موارد بهداشتی در جوامع شرقی و آسیایی شایع است و ۷۰درصد مردم به علت استفاده مشترک از وسایل شخصی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه خوردن غذاهای چرب و پر حجم و ادویه دار نیز باعث تحریک این بیماری می‌شود، تصریح کرد: میزان حجم غذایی که در هر وعده مصرف می‌شود نباید موجب پر شدن کامل معده شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه خوردن غذاهای تند، کاکائو، شکلات و قهوه به مبتلایان به ورم معده توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: مصرف خود سرانه داروها باعث تحریک ورم می‌شود و هم‌چنین مسکن‌هایی که برای کاهش درد و فشار معده مصرف می‌شود نیز برای معده مضر است.

وی اذعان کرد: نحوه غذا خوردن و جویدن صحیح غذا نیز در ایجاد این بیماری تاثیر دارد.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه ورم معده آزار دهنده، طولانی مدت و همراه با درد نیاز به انجام آندوسکوپی دارد، گفت: انجام ندادن آندوسکوپی و درمان دیرهنگام موجب ایجاد زخم معده می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه اختلال در عملکرد سیستم گوارشی نیازمند درمان به موقع است، خاطر نشان کرد: در صورتی که ورم معده برای مدت طولانی درمان نشود منجر به ایجاد زخم معده و در صورت حاد شدن این بیماری حتی در برخی موارد موجب مرگ بیمار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زخم معده و ورم معده قابل درمان می‌باشد، تصریح کرد: انتخاب نوع روش درمان این بیمارى با در نظر گرفتن فاکتور‌هایى چون سن، سلامت عمومى بدن، گسترش بیماری، واکنش بیمار به دارو‌ها می‌باشد و سایر روش‌های درمانی نیز با رضایت شخصی بیمار انجام می‌شود.

نایب رییس انجمن گوارش اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از داروهای ضد التهابی و مسکن باید توسط پزشک متبحر تجویز شود، خاطر نشان کرد: بیمار باید پیش از متوقف کردن مصرف هر دارو و یا شروع هر شیوه درمانى حتما باید با پزشک مشورت کرد.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.