از کتاب«فهرست توصیفی شبیه ‌نامه‌های خطی کتابخانه وموزه ملی ملک»

۲۰خردادماه،

در آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین (ع) رونمایی می‌شود؛

همزمان با برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک (شبیه‌نامه‌های گنجینه خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک)» رونمایی خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک» دستاورد پژوهش و نگارش «رضا کوچک‌زاده» است که با همکاری موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی و انتشار یافتنات سفیر اردهال انتشار یافته است.  
نگارنده در دیباچه کتاب اینچنین آورده است «شبیه‌نامه‌ها، سندهای یادرفته‌اند؛ بازمانده‌ای از کهن‌دوره فرهنگ کشاورزی و باروری ایرانیان. گستره‌ای فراموش شده‌اند در بازشناخت ادبیات عامیانه و پیشینه‌ای توانمند در پدیداری ریشه‌های آغازین ادبیات نمایشی ایران.گنجینه خطی کتابخانه ملک از سال‌ها دور، نسخه‌های خطی گوناگونی گرد آورده که بعضی از آن‌ها یگانه‌اند و نسخه همانندی ندارند. از آن میان، دو مجموعه شبیه‌نامه است که نه تنها نسخه‌ای در میان کتابخانه‌های دیگر ندارند، که در میان مجموعه‌های دیگر شبیه‌نامه‌ها نیز به سبب شکل و ساختار نگارشی ویژه تاکنون بی‌مانندند». اشاره پژوهشگر و مولف به دو نسخه نفیس شبیه‌نامه است که به شماره‌های ۴۷۹۲ و ۴۸۱۶ در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شوند.  
در پیشگفتاری نیز که ناشر بر این کتاب نگاشته، آمده است «شبیه‌نامه‌ها همانند تمام آثار هنری، نه تنها از آن‌روی که شبیه‌نامه‌اند و اثری هنری، بل از این منظر که دریچه‌ای می باشند به فرهنگ و تاریخ و اجتماع، گنجی کم‌نظیرند. هم  از باب این قدر و رتبه است که بنیان‌های نگاه‌بان میراث فرهنگ و تمدن انسانی از جمله کتابخانه‌ها و موزه‌ها، شوقی وافر برای گردآوری، نگاه‌داری و فرآوری آن‌ها برای پژوهندگان و علاقه‌مندان دارند. کتابخانه و موزه ملی ملک به عنوان موسسه‌ای زیر نظر یکی از خاص‌ترین بنیادهای فکر و فرهنگ و هنر شیعی- آستان قدس رضوی- و از همت بلند واقف نیک‌اندیش خود- حاج حسین آقا ملک- مفتخر به داشتن جلوه‌هایی از شبیه‌نامه‌ها است که می‌تواند در کنار سایر مجموعه‌های موجود در دیگر کتابخانه‌ها و موزه‌ها زمینه‌ای برای شناخت این هنر و تاثیرات بسیار آن باشد»
آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین علیه‌السلام از جمله آیین‌هایی است که به سفارش واقف و بنیان‌گذار کتابخانه و موزه ملی ملک در این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی برگزار می‌شود. این آیین گرامی‌داشت در روز چهارشنبه ۲۲ خرداد خورشیدی از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود و کتاب «فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های ملک (شبیه‌نامه‌های گنجینه خطی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک)» در این مراسم رونمایی خواهد شد./ص
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.